Suomen Rahapaja Oy

Suunnittele raha jääkiekkokansalle. Jääkiekkorahalle etsitään parasta ilmettä 27.11.-30.12.2011

Lehdistötiedote   •   Marras 29, 2011 12:36 EET

Valtiovarainministeriö ja Suomen Rahapaja etsivät nyt parasta ideaa jääkiekkorahan ilmeeksi. Lätkäfanit saavat keväällä tunnusrahan jääkiekon maailmanmestaruuskisojen kunniaksi. Rahan suunnittelukilpailu on avoin kaikille Suomessa asuville henkilöille.

Suomalaista jääkiekkoa muistetaan keväällä pienoispatsaalla, kun kotikisojen kunniaksi lyödään nimellisarvoltaan 5 euron perusmetallinen juhlaraha.

”Viime kevään jääkiekon maailmanmestaruusvoiton jälkeinen huuma osoitti jälleen kerran, mitä jääkiekko suomalaisille merkitsee. Juhlarahat välittävät suomalaisia arvoja maailmalle ja tuleville sukupolville, joten olemme ylpeitä saadessamme valmistaa juhlarahan suomalaisen kansallisurheilun kunniaksi”, Suomen Rahapajan toimitusjohtaja ja juhlarahan aiheen valitsijaraatiin kuuluva Paul Gustafsson sanoo.

Toimita ehdotuksesi raadille 30.12. mennessä

Kilpailutöiden tulee olla Aalto-yliopiston Taideteollisella korkeakoululla 30.12. klo 16 mennessä. Postita työsi Taideteolliselle korkeakoululle (Hämeentie 135 C, 00560 Helsinki) tai vie ehdotuksesi korkeakoulun katutasossa olevaan neuvontaan (töitä otetaan vastaan 29.-30.12. klo 8–16).

Kilpailuohjelmaan voi tutustua Suomen Rahapajan verkkosivuilla. Ohjelman saat myös Suomen Taiteilijaseurasta, Teollisuustaiteen Liitto Ornamosta tai Suomen Arkkitehtiliitosta.

Ensi keväänä suomalaista kiekkokansaa hellitään, kun jääkiekon maailmanmestaruudesta kisataan Suomessa ja Ruotsissa. Suomi on järjestänyt miesten jääkiekon maailmanmestaruuskisat kuusi kertaa, vuosina 1965, 1974, 1982, 1991, 1997 ja 2003. Parhaimmillaan Suomi on yltänyt kotikisoissaan neljänneksi (vuonna 1974).

Valtiovarainministeriön päätöksestä tapahtuman kunniaksi lyödään juhlaraha.

Lisätietoja:

Yrjö Sotamaa