Syöpäjärjestöt

Syöpäpotilaiden avuksi uusi etuusneuvontapuhelin

Lehdistötiedote   •   Helmi 05, 2013 12:55 EET

Suomen Syöpäyhdistys avaa kokeiluna uudenlaisen neuvontapuhelimen, josta syöpäpotilaat saavat neuvontaa toimeentuloon ja sosiaaliturvaan sekä potilaan oikeuksiin liittyvissä asioissa. Maksuton puhelin palvelee keskiviikkoisin kello 15–17 numerossa 0800 411 303.

Neuvontapuhelin on tarkoitettu syöpäpotilaille, jotka kuuluvat johonkin Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenjärjestöön. Numerosta voi tiedustella esimerkiksi sairausvakuutusetuuksista, toimeentulosta, omaishoidontuesta, eläketurvasta, sosiaali- ja vammaispalveluista sekä potilaan oikeuksista. Puhelimeen vastaavat näihin asioihin perehtyneet asiantuntijat, jotka ohjaavat soittajan tarvittaessa eteenpäin. Neuvontapuhelimen tarkoituksena on antaa neuvontaa yleisellä tasolla.

Uudenlainen palvelu toteutetaan pilottihankkeena 6.2.–26.6.2013. Sen aikana on tarkoitus selvittää, kuinka paljon syöpäpotilailla on tarvetta neuvontaan, joka koskee oikeuksia ja etuuksia ja mitkä toimeentulokysymykset heitä erityisesti askarruttavat. Suomen Syöpäyhdistykseen on jo pitkään tullut potilailta yhteydenottoja, jotka ovat liittyneet näihin asioihin, mutta potilaiden tiedon tarvetta ei ole aiemmin systemaattisesti selvitetty.

Etuusneuvontapuhelin on osa Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelua, joka tarjoaa potilaille ja heidän läheisilleen syöpään liittyvää henkilökohtaista neuvontaa. Lisätiedot:Ylilääkäri Liisa Pylkkänen, Suomen Syöpäyhdistys, gsm 040 733 237, liisa.pylkkanen@cancer.fi