Syöpäjärjestöt

Lehdistötiedote   •   Marras 11, 2011 10:10 EET

Syöpäsäätiön Juhlatoimikunnan apuraha suolistosyöpätutkimukseen

Syöpäsäätiö jakaa tänä vuonna 4 400 000 euroa tieteelliseen syöpätyöhön

Syöpäsäätiön apurahat julkistetaan lauantaina 12.11. kello 18.30 Syöpäsäätiön Juhlatoimikunnan Tiedetanssiaisissa.Tiedetanssiaiset tanssitaan syöpätutkimuksen hyväksi Ravintola Pörssissä

Syöpäsäätiön suurapurahan 200 000 euroa saa oululainen filosofian tohtori, professori Robert Winqvist ja hänen tutkimusryhmänsä. Winqvistin ryhmä tutkii perinnöllistä alttiutta rintasyöpään. Suurapuraha jaetaan Roosa nauha –rahastosta.

Tänä vuonna Syöpäsäätiön Juhlatoimikunnan rahastosta luovutetaan 100 000 euron apuraha LKT, professori Olli Carpénille (Espoo) ja hänen tutkimusryhmälleen. Tutkimuksen kohteena on suolistosyövän biologinen käyttäytyminen ja hoitovastetta säätelevät viestintäreitit. Tutkimusryhmä työskentelee Turussa.

Muut Juhlatoimikunnan rahastosta myönnettävät apurahat:
LT, professori Nea Malila (Espoo) ja tutkimusryhmä, 25.000 €, Suolistosyövän seulonnan kokonaisvaikutukset
Professori Jukka-Pekka Mecklin (Jyväskylä) ja tutkimusryhmä, 25.000 €, Periytyvä suolisyöpäoireyhtymä syövän synnyn, seulonnan ja ehkäisyn mallina
Professori Markus Mäkinen (Oulu) ja tutkimusryhmä, 25.000 €, Paksu- ja peräsuolen sahalaita-adenooma ja sahalaitainen syöpä

Tanssiaisilla kerätään merkittävä summa tutkimukseen

Syöpäsäätiön Juhlatoimikunta on osa Syöpäjärjestöjen vapaaehtoistoimintaa. Juhlatoimikunta on kerännyt varoja syöpätutkimuksen tukemiseen jo vuodesta 1998 yhteensä 2 000 000 euroa. Tänäkin vuonna tavoite on asetettu korkealle, 100 000 euroon.

Tiedetanssiaiset ovat jo perinne ja niiden tuotto on merkittävä lahjoitus Juhlatoimikunnan rahastoon. Juhlaillan juontaa Leena Sarvi ja musiikista vastaa Sami Pitkämön orkesteri, solistina Johanna Iivanainen.

Åttopojat -orkesteri on julkaissut Roosa ja minä -levyn rintasyöpätutkimuksen hyväksi. Orkesteri esiintyy tanssiaisissa. Orkesterissa soittavat Lauri KivinenPekka Takki, Pekka Seppänen, Kalle Isokallio ja vierailijana Lenni-Kalle Taipale. Solisteina ovat Siiri Nordin ja Paula Lehtomäki.

Medialla on tilaisuus haastatteluihin ja kuvaamiseen tilaisuuden alussa, kello 18.00 alkaen. Paikalla ovat myös Robert Winqvist ja Olli Carpén. Tiedustelut: Juhlatoimikunnan puheenjohtaja, Leena Alahuhta, 040 583 2654, leena.alahuhta@gmail.comTanssiaisissa on runsaasti syöpätutkimuksen tukijoita ja elinkeinoelämän vaikuttajia. Tilaisuudessa kerätään varoja lipputulojen lisäksi myös arpajaisilla.

Juhlatoimikunnan puheenjohtaja on Leena Alahuhta ja varapuheenjohtaja Ansa Fagernäs. Kunniapuheenjohtajana on kauppaneuvos Satu Tiivola ja kunniajäseninä valtioneuvos Riitta Uosukainen, lääkintöneuvos Liisa Elovainio ja professori Sirpa Asko-Seljavaara. Jäsenet ovat Rea Ahlström, Leena Hienonen, Nina Kiviranta, Kirsi Komi, Marja-Leena Kuusisto, Merja Lipsanen, Anneli Partanen, Mia Saari, Leena Sarvi, Pirkko Söderman ja Kerttu Tuomas.

Lahjoitukset syöpätutkimuksen hyväksi voi osoittaa tilille Nordea 234418-3229, viite 9577.

Syöpäsäätiön vuonna 2011 jaettavat apurahat löytyvät osoitteesta www.cancer.fi/apurahat Lisätietoja: Apurahat:Syöpäjärjestöjen viestintä, Jaana Ruuth, 050 493 1701, jaana.ruuth@cancer.fi Tiedetanssiaiset:Juhlatoimikunnan puheenjohtaja, Leena Alahuhta, 040 583 2654, leena.alahuhta@gmail.com