Talenom

Talenom Barometri 11/2010: PK-yritysten liikevaihto hyvässä kasvussa

Lehdistötiedote   •   Marras 16, 2010 12:22 EET

Suomalaisten PK-yritysten liikevaihto oli syyskuussa 2010 keskimäärin 13,5 prosenttia suurempi kuin edellisvuonna. Liikevaihtotaso jatkoi reilun 10 prosentin kasvuvauhtia, jossa se on ollut viimeiset kuukaudet heinäkuun maltillisempaa kasvua lukuun ottamatta. PK-yritysten kannattavuus kääntyi jälleen selvään nousuun kahden edelliskuukauden notkahduksen jälkeen ja eroa edellisvuoden syyskuun synkkiin lukuihin kertyi peräti 73,3 prosenttia. Yrityksillä oli rahaa kassoissaan syyskuun lopussa 8,5 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan.

"Liikevaihdon positiivista kehitystä edelliseen vuoteen on nyt jo puoli vuotta takana. Tämä on ollut rajun taantuman jälkeen erittäin tärkeää suomalaisten PK-yritysten tulevaisuuden kannalta. Loppuvuoden arviot näyttävät siltä, että liikevaihdon kasvu ei enää olisi aivan yhtä nopeaa. Kuitenkin tasaista ja hiukan positiivista kasvua on edelleen odotettavissa. Liikevoiton osuus on syyskuun lopussa merkittävästi noussut vuoden takaisesta. Tähän suurin selittävä tekijä on vuoden takaisen syyskuun todella mustat luvut", selittää barometria Talenom Oy:n toimitusjohtaja Harri Tahkola. "Myös kassavarojen kasvu on todella hyvä uutinen. Sen ansioista voidaan entistä selkeämmin suunnata voimavaroja kassanhallinnasta toiminnan kehittämiseen", toteaa Tahkola.

"Vaikka maailman talouden lievä notkahdus voi loppuvuoden aikana pitää otteessaan, uskotaan ensi vuonna kasvun jatkuvan. Tämä yhdistettynä mataliin korkoihin tarkoittaa sitä, että nyt voisi olla oikea aika investointien käynnistämiseen. Seuraavaan kasvusykliin pääsee mukaan ensimmäisenä ne, joilla on kapasiteetti ja toiminnot kunnossa nousun alkaessa. Ja kyllä tuolla kassojen vahvistumisella pitää olla merkitystä pankkisuhteisiinkin. Toivottavasti pankit ovat itsekin aktiivisia huolehtimalla kumppanin ottein asiakasyritysten investointien rahoittamisesta ja kilpailukykyisistä koroista", sanoo Tahkola.

Muutos, edellisvuoden vastaavaan kuukauteen verrattuna 09 /2010

Liikevaihto + 13,5 %
Liikevoitto + 73,3 %

Talenom Barometrin tulokset perustuvat laajaan otantaan suomalaisista PK-yrityksistä. Barometrin tuloksia saa vapaasti julkaista ja siteerata, mutta se edellyttää aina lähteen mainitsemista. Barometri on luettavissa myös Talenomin kotisivuilla www.talenom.fi