Teknos Oy

Talonmaalausaika alkaa nyt - Näin maalaat puutalon oikeaoppisesti itse

Lehdistötiedote   •   Touko 07, 2014 09:13 EEST

Ihanteellinen ulkomaalaussää Suomessa on vapun ja juhannuksen välissä, joten talonmaalausta suunnittelevien kannattaa pian tarttua toimeen. Mistä sitten tunnistaa talossa käytetyn maalityypin? Entä saako puutaloa pestä painepesurilla? Tässä vinkit tee-se-itse-maalarille.

Talon ulkomaalaus kannattaa tehdä mieluummin alku- kuin loppukesästä, sillä heinä-elokuussa lisääntyvä kosteus haittaa maalin kuivumista. Työhön kannattaakin tarttua heti, kun lämpömittari näyttää yli kymmentä astetta ympäri vuorokauden.

Maalausurakka aloitetaan talossa aiemmin käytetyn maalityypin analysoinnilla. Öljymaalit ja vesiohenteiset akrylaattimaalit erottaa maalipinnasta.

– Öljymaaleissa maalikalvo on kova ja se pysyy hyvin kiinni alustassaan, mutta pinnassa on krokotiilin selkää muistuttavia pieniä halkeamia. Vesiohenteisten maalien pinta on puolestaan hyvin joustava. Kun seinästä irtoavaa maalipalaa taivuttaa, se ei katkea, kertoo Teknoksen maalarimestari ja tekninen asiantuntija Petri Sirviö.

Punamaalin ja muut keittomaalit on helppo tunnistaa jauhoisesta pinnasta. Himmeää maalipintaa koskettaessa jää aina hieman väriä sormiin.

– Vuosien varrella taloa on saatettu maalata useilla eri maalityypeillä, jolloin tunnistaminen vaikeutuu. Tällöin turvallisinta on maalata vesiohenteisella maalilla, joka käy minkä tahansa maalityypin päälle.

Tee pohjatyöt huolella

Maalaamisen sujuvuuden ja ennen kaikkea maalipinnan kestävyyden takaamiseksi pohjatyöt kannattaa tehdä huolella. Tässä urakan työläimmässä ja tylsimmässä vaiheessa monia houkuttaa hieman oikoa. Hutilointi kuitenkin kostautuu viimeistään kahden vuoden päästä, kun maalipinta irtoilee likaiseksi jääneestä seinästä.

Niinpä ennen varsinaista maalaamista poista seinästä irtoava maali kaapimella tai teräsharjalla ja pese seinät julkisivuille tarkoitetulla pesuaineella. Homepilkut pestään pois homepesuaineella. Ehjille maalipinnoille ei tarvitse tehdä muuta kuin pesu.

– Pesemisessä kannattaa käyttää mieluummin varrellista juuriharjaa kuin painepesuria, jotta vältytään rakenteiden liialliselta kastumiselta, Sirviö ohjeistaa.

Tässä vaiheessa kannattaa myös tarkistaa huolella kaikkien lautojen kunto. Jos tylsä puukko uppoaa laudanpätkään, on lauta syytä vaihtaa uuteen.

Käytä maalausharjaa

Pesun ja kuivumisen jälkeen paljaat puupinnat suojataan homesuojalla ja pohjamaalataan. Kun pohjamaalatut kohdat ovat pintakuivia, voi alkaa levittää varsinaista pintamaalia.

– Kannattaa kiinnittää huomiota hyviin työvälineisiin. Ulkomaalauksessa käytetään siveltimen sijaan leveämpää ja paksumpaa maalausharjaa, jotta maalia tulee kerralla lautaan riittävästi.

Lisäksi maalausurakkaa ei edes kannata harkita tehtäväksi tikkailta, vaan rakentaa kunnolliset telineet. Suorassa auringonpaisteessa maalaamista kannattaa myös välttää, sillä muuten maalin pinta kuivuu liian nopeasti ja pohja ei pääse kovettumaan.

– Aloita aamulla talon aurinkoiselta puolelta ja siirry aamupäivää kohden varjopuolelle, Sirviö vinkkaa.

Fakta: Näin etenet talosi maalaamisessa

- Ota selvää, minkälaisella maalilla talo on aiemmin maalattu ja valitse sopiva maali tämän perusteella.
- Tee ennen maalausta koemaalaus, jotta varmistut värisävystä.
- Puhdista seinät irtoavasta maalista ja liasta huolellisesti teräsharjalla ja kaapimella.
- Pese pinnat julkisivuille tarkoitetulla pesuaineella. Pesuliuos levitetään pinnalle aina alhaalta ylöspäin edeten.
- Jos seinästä löytyy homerihmastoa, pese alueet homeenpoistoaineella.
- Huuhtele pesuaineet huolellisesti.
- Vaihda huonokuntoiset puuosat uusiin.
- Pohjusta ja pohjamaalaa paljaat puupinnat. Anna kuivua 1-3 vuorokautta.
- Varaa riittävästi maalia astiaan ja maalaa seinät 1-2 kertaa.
- Vältä maalaamista suorassa auringonpaisteessa tai kostealla ilmalla.

Lisätiedot:

Petteri Tolonen

Markkinointipäällikkö

Teknos Oy

petteri.tolonen@teknos.fi

www.teknos.fi

Teknos on Euroopan johtavia teollisuusmaalien valmistajia, jolla on vahva asema kauppa- ja rakennusmaaleissa. Teknoksella on tuotantoa seitsemässä maassa: Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Puolassa, Venäjällä ja Kiinassa. Omia myyntiyhtiöitä on 16 maassa. Lisäksi Teknos-konsernilla on vientiä oman edustajaverkoston välityksellä pariinkymmeneen muuhun maahan. Suomessa Teknoksen tuotantolaitokset sijaitsevat Rajamäellä ja Helsingissä, jossa toimii myös yhtiön pääkonttori ja toinen tutkimuskeskuksista. Teknoksen palveluksessa on noin tuhat henkeä, joista runsaat 150 toimii tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa. Konsernin liikevaihto on noin 247 milj. euroa. Teknoksen vahvuus on teknisessä osaamisessa. Tätä tukee pitkäjänteinen panostus tutkimus- ja tuotekehitystyöhön. Teknos perustettiin vuonna 1948 ja se kuuluu Suomen suurimpien perheyritysten joukkoon. Perheyrittäin liitto myönsi Teknokselle vuoden 2012 perheyrityspalkinnon.