FinnMedi Oy

Tampereella testataan keliakian tukihoidoksi tarkoitettua gluteenisiepparia

Lehdistötiedote   •   Helmi 05, 2014 11:59 EET

BioLineRx-lääkekehitysyhtiön kehittämää gluteenisiepparia testataan parhaillaan FinnMedi Oy:n tutkimusvastaanotolla Tampereella. Gluteenisieppari BL-7010 on nieltävä, imeytymätön polymeerivalmiste, joka sitoo ravinnon keliaakikolle haitallisen gluteenin vieden sen ulosteisiin. Nyt käynnissä olevissa alkuvaiheen tutkimuksissa testataan lääkkeen turvallisuutta ihmisillä.

– Oletuksena on, että gluteenisieppari BL-7010 löytää syödyn ruuan gluteenin ruuansulatuskanavasta ja sitoo gluteenin siten, ettei se pääse pilkkoutumaan ja imeytymään elimistöön, vaan poistuu elimistöstä ulosteessa. BL-7010 ei siis ohjaa elimistön toimintoja, vaan vaikuttaa nimenomaan gluteenin imeytymiseen. Gluteenisieppari ei korvaa gluteenitonta ruokavaliota, vaan on tarkoitettu tukihoidoksi ruokavalion ohella, vastaava tutkijalääkäri, dosentti Marja-Leena Lähdeaho selventää.

Tällä hetkellä lääkkeen tutkimus- ja kehitystyössä on edetty ensimmäiseen tutkimuspotilailla tehtävään testausvaiheeseen, jossa tutkitaan lääkkeen turvallisuutta keliaakikoilla. Mukana tutkimuksissa on 16 aikuista keliaakikkoa. Seuraavaan, niin ikään valmisteen turvallisuutta tutkivaan vaiheeseen otetaan mukaan kahdeksan tutkimuspotilasta.
– Tutkimukset tehdään aina tiukkojen ja vaativien viranomaisohjeiden mukaan. Tutkimusten turvallisuutta tutkimuspotilaille seurataan tarkasti ja valmisteeseen liittyvät turvallisuusasiat kirjataan ylös myöhempää vaihetta silmällä pitäen, projektipäällikkö Tiina Kärjä-Lahdensuu FinnMedi Oy:stä vakuuttaa.

Mikäli valmiste osoittautuu tutkimuksissa turvalliseksi, siirrytään seuraavissa vaiheessa isojen potilasmäärien mittaviin tutkimuksiin, joissa tutkitaan vielä valmisteen toimivuutta varsinaisessa tehtävässään, eli gluteenin sitomisessa.
– Suomessa keliakia tunnetaan sairautena hyvin ja keliaakikko pystyy noudattamaan gluteenitonta ruokavaliota. Kuitenkin keliakiaan liittyviä oireita voi ilmetä. Kansainvälisten tutkimusten myötä haluamme löytää uusia tukihoitoja gluteenittoman ruokavaliohoidon rinnalle ja näin parantaa keliaakikon elämänlaatua ja kokonaisterveyttä, Kärjä-Lahdensuu kertoo.

Uuden valmisteen tutkimustyö on pitkä prosessi, joten ensimmäisen vaiheen tutkimuksista valmiiksi, apteekissa myytäväksi tuotteeksi on vielä vuosien matka.
– Tutkimustulokset aikanaan osoittavat, voimmeko suositella kyseisiä hoitoja keliakiaan, Lähdeaho kiteyttää.

Lisätietoja:

FinnMedi Oy
Projektipäällikkö
Tiina Kärjä-Lahdensuu
tiina.karja-lahdensuu@finnmedi.com
p. 0400 678 332

Tampereen yliopisto
Vastaava tutkijalääkäri, dosentti
Marja-Leena Lähdeaho
marja-leena.lahdeaho@uta.fi

FinnMedi Oy: www.finnmedi.com
Keliakialiitto: www.keliakialiitto.fi