Tredea Oy

Tampereen seudun suurin valtti on osaavan työvoiman saatavuus kun ulkomaiset yritykset etsivät sijoittumispaikkaa Suomesta

Lehdistötiedote   •   Kesä 13, 2013 14:29 EEST

Tredea Oy:n tekemän kyselyn mukaan ulkomaalaisomisteiset yritykset pitävät Tampereen seudulle sijoittumisessaan ja täällä pysymisessään tärkeimpänä syynä osaavien ihmisten saatavuuden ja pysyvyyden alueella. Logistinen sijainti Suomessa tuli hyvänä kakkosena. Suurimpana haasteena yritykset kokevat lentoliikenteen puutteet.

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy kysyi keväällä 2013 75:ltä Tampereen seudulla sijaitsevalta ulkomaalaisomisteiselta yritykseltä puhelimitse ja sähköpostitse syitä Tampereen seudulle sijoittumiseen, seudulla pysymiseen sekä haasteista, joita yritykset seudulla kohtaavat. 32 yritystä vastasi kyselyyn, jossa käytettiin avoimia kysymyksiä eikä valmiita vastausvaihtoehtoja.

Ylivoimaisesti suurin syy Tampereen seudulle sijoittumiseen ja täällä pysymiseen on osaavan työvoiman saanti ja pysyvyys. 50% vastasi työvoiman vaikuttaneen sijoittumiseen ja 65,4 pysymiseen. Seuraavaksi suurin vetovoimatekijä on logistinen sijainti ja liikenneyhteydet. (Sijoittuminen 28%, pysyminen 40,6%). Muina syinä mainittiin mm. yliopistokaupungin edut, asiakkaiden läheisyys sekä kilpailukykyinen kustannustaso.

Tampereella hyvän työvoiman saanti on mahdollista johtuen Tampereesta korkeakoulu- ja yliopistokaupunkina sekä Pirkanmaan alue muutenkin mielletään Suomessa positiivisena paikkana asua.” -Petri Ojala, Principal Director, CGI

Tampereen seudun korkea mobiiliosaaminen ja osaajien saatavuus johtivat toiminnan aloittamiseen Tampereella.” -Veli-Pekka Vatula, Site Manager, Intel

”Merkittävimpiä syitä Tampereella toimimiselle ovat osaavan työvoiman hyvä saatavuus, keskeinen sijainti ja Tampereen teknillinen yliopisto.” -Toimitusjohtaja Timo Kyttälä, John Deere Forestry Oy

Suurimpana haasteena Tampereen seudulla toimimiselle ulkomaalaisomisteiset yritykset kokivat puutteellisen panostuksen lentoliikenteeseen ja Tampere-Pirkkala lentoasemaan (50%) sekä huonot yhteydet Helsinki-Vantaan lentokentälle (9,4%). Kuitenkin 25% vastaajista koki, ettei Tampereen seudulla toimimiselle ollut mitään haasteita.

Lisätietoja:   Petri Nykänen, johtaja, Business Development and Invest in, Tredea Oy
                    p. 040 806 2375, petri.nykanen@tredea.fi

Tredea Oy on Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö. Yhtiö ylläpitää ja vahvistaa kaupunkiseudun vetovoimaisuutta ja varmistaa menestyvän yritystoiminnan edellytyksiä.
Tredea Oy toimii operatiivisena voimana, kun seudulle houkutellaan uusia yrityksiä, investointeja, pääomia, matkailijoita ja osaajia.