Editor Helsinki Oy

Technopolis auttaa asiakkaansa menestyksen tielle

Lehdistötiedote   •   Loka 29, 2012 14:06 EET

Uusia innovaatioita etsitään jatkuvasti.

Technopolis Oyj on toimitilapalveluihin, liiketoimintapalveluihin sekä yritysten henkilöstölle suunnattuihin palveluihin erikoistunut suomalainen pörssiyhtiö. Tällä hetkellä Technopoliksen toimitiloissa toimii 1 400 yritystä, joissa on noin 22 000 työntekijää. Vuonna 1982 perustettu Technopolis toimii Suomessa pääkaupunkiseudun lisäksi Oulussa, Lappeenrannassa, Jyväskylässä, Kuopiossa sekä Tampereella. Muutama vuosi sitten Technopolis laajensi toimintansa myös Pietariin ja Tallinnaan.

Neuvontaa rahoituksen hakemiseen

Technopolikselta saa toimitilojen ja niihin liittyvien palvelujen lisäksi monipuolisia liiketoimintapalveluita. Yksi näistä palveluista on rahoituspalvelut. Rahoituksen hankkiminen yritykselle on haastavaa työtä, kun eri vaihtoehtojen joukosta on löydettävä sopiva rahoitusratkaisu. Optimaalisen rahoitusratkaisun kokoaminen vaatii yritykseltä aikaa ja kriittisiä, usein vähäisiäkin resursseja. Technopoliksen rahoituspalvelutiimin avulla yritys voi edelleen keskittyä liiketoimintansa kehittämiseen ja ydinosaamiseensa eikä liiketoiminta kärsi rahoituksenhaun aikana. Rahoitustiimin laajat verkostot ja vahva osaaminen lisäävät huomattavasti yrityksen mahdollisuuksia löytää mahdollisimman hyvä rahoitusratkaisu mahdollisimman nopealla aikataululla.

– Technopoliksen rahoituspalvelutiimi etsii rahoitusta tarvitsevalle yritykselle sopivimmat sijoittajat sellaisilla ehdoilla, jotka ovat yrityksen kannalta mahdollisimman hyvät. Technopoliksen tukemat yritykset ovat saaneet pääomasijoituksia sekä kotimaisilta että kansainvälisiltä sijoittajilta, valottaa Jukka Jokinen Technopoliksen Rahoituspalveluista.

Rahoitusta etsiville yrityksille Technopoliksen Matchmaking Palvelut on järjestänyt vuodesta 2006 lähtien MoneyTalks -tapahtumia, joissa yritykset ja sijoittajat kohtaavat toisiaan.

– Näissä tilaisuuksissa rahoitusta etsivät yritykset voivat tavata samalla kertaa useita kotimaisia ja kansainvälisiä rahoittajia ja rahoittajat puolestaan voivat löytää uusia investointikohteita. Erityisiä tilaisuuksia tekee se, että niihin osallistuu myös kovan luokan kansainvälisiä sijoittajia, kertoo Karita Huotari, Technopoliksen Strategisista Matchmaking Palveluista.

Innovation Mill -hanke

Technopoliksen palvelutarjontaan kuuluva Innovation Mill -ohjelma käynnistettiin vuonna 2009. Hankkeen taustalla olivat aluksi Technopoliksen lisäksi Nokia ja Tekes. Hankkeen alkuperäisenä tavoitteena oli tarjota Nokialla hyödyntämättä jääneitä ideoita ja teknologioita uusien yritysten käyttöön. Kuluvan vuoden kesäkuussa Innovation Mill – ohjelma laajeni huomattavasti kun NSN, Metso, Kemira, Ruukki ja Wärtsilä tulivat mukaan ohjelmaan.

– Kyseessä on todella mielenkiintoinen hanke, joka helpottaa ratkaisevasti uusien yritysten liikkeelle lähtöä ja innovaatioiden kaupallistamista. Ideat, joita ei ole suuryrityksessä toteutettu käytännössä, saavat näin uuden mahdollisuuden. Hankkeeseen osallistuva yritys voi käyttää saamansa rahoituksen esimerkiksi tuotteiden tai palveluiden luomiseen sekä liiketoimintansa kehittämiseen, Innovation Millin vetäjä Jorma Kaitera toteaa.

Kattavat Matchmaking-palvelut

Olennaisessa osassa Technopoliksen liiketoimintapalveluissa ovat Matchmaking-palvelut, jotka jo edellä mainittujen MoneyTalks – tapahtumien lisäksi tarjoavat kohdennettuja tapahtumia verkottumiseen ja asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja osaajien löytämiseen.

– Haluamme auttaa asiakkaitamme löytämään uusia ideoita ja innovaatioita sekä uusia partnereita ja investointikohteita. Esimerkiksi Technopolis Business Breakfast ja Naapurit tutuksi -tapahtumat ovat olleet todella suosittuja kohtaamispaikkoja ja tarjonneet erinomaisia mahdollisuuksia uusien yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden löytämiseksi, jatkaa Karita Huotari.

Vuoden 2012 alussa Technopolis aloitti yhdessä Otaniemi Marketing Oy:n kanssa uuden Talent Match -palvelun, jonka TalentTalks-tapahtumissa työnhakijat ja yritykset pääsevät kertomaan omasta osaamisestaan ja tutustumaan toisiinsa. Tavoitteena on saada kansainväliset osaajat kohtaamaan erityisesti sellaisia kansainvälistyviä kasvuyrityksiä, joilla on tarvetta esimerkiksi heidän kieli- ja bisneskulttuuriosaamiselleen.

– Kohtaamisia tarvitaan, sillä usein ulkomailta saapuvan osaajan ongelmaksi muodostuu verkoston puuttuminen koulutusta, osaamista ja kokemusta vastaavan työn löytämiseksi. Meillä puolestaan ei ole varaa menettää näiden henkilöiden työpanosta, Karita Huotari sanoo.

www.technopolis.fi

Editori Helsinki Oy -yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Vastaava tuottaja Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi