Dna

Teräväpiirto-tv tänä vuonna antennin kautta jo yli 1,5 miljoonalle suomalaiselle

Lehdistötiedote   •   Syys 13, 2010 12:07 EEST

Antenniteräväpiirtoa päästään vielä tänä vuonna katsomaan suurimmissa kaupungeissa ja niiden ympäryskunnissa.
DNA:n antenniteräpiirtoverkko palveluineen levittäytyy vuoden loppuun mennessä yli 1,5 miljoonan suomalaisen saataville. Verkon rakentaminen on jo aloitettu.
Vuoden 2010 loppuun mennessä verkon on tarkoitus kattaa Helsingin, Espoon, Vantaan, Turun, Lahden, Hämeenlinnan sekä Tampereen alueet.
- Ensi vuonna verkko laajenee edelleen uusiin kuntiin. Lisäksi se laajenee monessa niistä kunnista, joissa näkyvyysalue on ensi alkuun rajallinen, kertoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Pekka Väisänen .
Vuoden 2011 aikana DNA:n verkkoa laajennetaan Poriin, Kotkaan, Kouvolaan, Lappeenrantaan, Kokkolaan, Vaasaan, Seinäjoelle, Jyväskylään, Mikkeliin ja Savonlinnaan. Verkon näkyvyysalue ylittää toimilupaan vaaditun 60 prosentin väestöpeiton vuoden 2011 loppuun mennessä.
DNA siirtyy toimiluvan ehtojen mukaisesti uuden DVB-T2-standardin käyttöön. Tämä tarkoittaa, että palveluiden katsomiseen tarvitaan uudet päätelaitteet, jotka tulevat markkinoille 2010 vuoden loppuun mennessä. Lisäksi tarvitaan VHF-antenni, joka tulee suunnata DNA:n lähetinasemaan päin.
Antenniteräväpiirtoverkko tullaan rakentamaan DNA:n matkaviestinverkon mastoihin. Teräväpiirtoverkon teknisestä toimituksesta vastaa Oy L M Ericsson Ab.
TV:n katsojien kannalta tärkeitä toimilupapäätöksiä
Hallituksen 9. syyskuuta tekemä päätös muuttaa DNA:n toimiluvan ehtoja niin, että DNA voi lähettää verkossaan teräväpiirron ohella tällä hetkellä yleisimmällä kuvantarkkuudella eli SD-tarkkuudella olevaa sisältöä tarkoittaa, että DNA voi välittää katsojille monipuolisempaa sisältöä. TV-sisällön ja palveluiden monipuolistuessa myös mobiili-tv:n säilyminen on DNA:lle tärkeää.
- TV-palveluiden tarjonnan kasvaessa myös katselutavat monipuolistuvat. Mobiili-tv on yksi tapa muiden joukossa katsoa TV:tä, ja olemme halukkaita panostamaan siihen entistä enemmän nyt, kun toimilupa-asia on saatu päätökseen. Mobiili-tv:n menestyminen on toki kiinni myös katselualueen maantieteellisestä laajuudesta ja siksi meidän tuleekin tehdä tässä tiivistä yhteistyötä verkkotoimittaja Digitan kanssa, Väisänen toteaa.
DNA on Welho-kaupan myötä Suomen suurin kaapeli-TV-toimija 43 prosentin markkinaosuudella. DNA:n asema merkittävänä televisiotoimijana vahvistuu entisestään sen laajetessa antenniverkon tv-palveluiden tarjoajaksi.
Lisätietoja:
Tarkemmat tiedot teräväpiirtoverkon näkyvyysalueista, VHF-antenneista sekä DVB-T2 päätelaitteista päivitetään myöhemmin DNA:n verkkosivuille.
Kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, DNA Oy, puh. 044 0400 168, pekka.vaisanen@dna.fi
DNA:n viestintä: viestintäpäällikkö Helena Sukuvaara, DNA Oy, puh. 044 044 4201, helena.sukuvaara@dna.fi
DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille, yhteisöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data-, matkaviestin- ja tv-palveluita. DNA-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli 652 miljoonaa euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 63 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. Lisätietoa osoitteesta www.dna.fi .
Linkit: