Valvira

Testilähetyksen kolmas osio

Lehdistötiedote   •   Kesä 27, 2019 13:30 EEST

Valvira

Alkoholielinkeinorekisteri, tuttavallisemmin Allu, uudistuu. Uudistettu rekisteri ja siihen liittyvät sähköiset palvelut otetaan alustavan hankesuunnitelman mukaan käyttöön vuonna 2021. Rekisteriuudistus toteuttaa sekä Valviran palvelulupausta ja strategiaa että aluehallintovirastojen strategiaa laajentamalla merkittävästi sähköisiä palveluita ja helpottamalla asiointia viranomaisen kanssa.

”Rekisteriuudistus helpottaa alkoholihallinnon asiakkaan työtä ja parantaa sekä asiakkaan että alkoholihallinnon tiedonsaantia”, kertoo ryhmäpäällikkö Eeva Saari. ”Uudessa palvelussa asiakas voi tarkastella hakemuksensa tilaa reaaliaikaisesti. Se toimii myös yhteen Suomi.fi-palvelun kanssa.”

Allu-rekisteriä käyttävät alkoholin anniskelijat, vähittäismyyjät, tukkumyyjät, valmistajat ja teolliset käyttäjät sekä alkoholivalvontaviranomaiset.

”Uudistus tehostaa alkoholivalvontaviranomaisten työtä ja parantaa tiedon laatua”, ryhmäpäällikkö Kari Kunnas toteaa. ”Uudistuksen myötä luovumme kokonaan paperisista lupahakemuksista.”

Uuden alkoholielinkeinorekisterin julkinen tietopalvelu tarjoaa alkoholilupa- ja tuotetiedot kaikkien kansalaisten nähtäväksi. Tietoja pystytään myös tarjoamaan entistä laajemmin avoimena datana.

Kerromme uudistuksen etenemisestä Valviran ja aluehallintovirastojen verkkosivuilla. Voit seurata uudistusta myös Twitterissä aihetunnisteella #Allu.

Lisätietoja Valvirassa

Kari Kunnas, ryhmäpäällikkö

Eeva Saari, ryhmäpäällikkö

etunimi.sukunimi(at)valvira.fi

Lisätietoja aluehallintovirastoissa:

Markku Paavilainen, ylitarkastaja

etunimi.sukunimi(at)avi.fi

Valvira on sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan keskusvirasto. Valvomme sosiaali- ja terveydenhuollon, alkoholielinkeinon sekä ympäristöterveydenhuollon toiminnan asianmukaisuutta. Myönnämme sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnonalan lupia ja ohjaamme aluehallintovirastoja tavoitteena yhdenmukaiset lupa-, ohjaus- ja valvontakäytännöt koko maassa.