Magazine Promotion Services AB OY

Tidningsförmedlare lanserar ny e-handelssajt – byggd i Drupal

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2016 12:47 EEST

Finska Magazine Promotion Services satsar på helt nya sajter för sina e-handelsbutiker. De nya sajterna byggs i Drupal och i samband med nylanseringen byter man även namn på den svenska butiken från Prenumero till Tidningsmagasinet.se.

MPS driver sedan 2011 butiken Lehtitukku.fi i Finland, och i slutet av förra året förvärvade man den svenska sajten Prenumero.se. Nu väljer man alltså att lansera helt nya sajter för båda marknaderna.

- Vi vill ge våra kunder en bättre användarupplevelse. Våra gamla sajter hade några år på nacken och det var dags för en uppfräschning, säger Johan Sundblom, delägare och marknadschef på Magazine Promotion Services.

Tekniskt så är de nya sajterna byggda på CMS:et Drupal med en koppling mot ett egenutvecklat back-end system.

- Vårt back-end system är specialutvecklat under lång tid för att svara perfekt mot våra ganska unika behov. Vi ville hitta en lösning som kombinerade detta med en front-end som ger kunderna den absolut bästa upplevelsen. Efter att ha tittat på ett antal olika lösningar valde vi till slut Drupal. Drupal ger även möjlighet att snabbt och smidigt vidareutveckla och lägga till nya funktioner efter behov.

Sajten är utvecklad mobile-first och ska ge en bra upplevelse för besökare som använder mobila enheter, något som Sundblom säger fortsätter öka.

- Majoriteten av våra besökare använder idag mobila enheter, och ungefär en tredjedel använder smartphone. Vi såg en explosion i ökningen av detta föregående år, och i år har trenden fortsatt. Det var därför mycket viktigt för oss att ta fram en sajt som ger dessa besökare en perfekt upplevelse.

Lanseringen sker i ett första steg på den svenska marknaden för att senare under hösten följas av även den finska sajten. I samband med nylanseringen passar man på att byta namn på den svenska sajten från Prenumero till Tidningsmagasinet.se.

- Vi var helt enkelt inte nöjda med namnet Prenumero. Folk hade problem med uttalet och stavningen av namnet och blandade med ordet ”prenumerera”. Vi såg versioner som ”prenumerero” och ”prenumererero” i vår kundtjänststatistik och insåg att ett namnbyte var en nödvändighet för att långsiktigt stärka varumärket.

Tidningsmagasinet.se är redan lanserad. Den finska sajten Lehtitukku.fi kommer att lanseras senare under hösten.

Johan Sundblom

www.lehtitukku.fi

www.tidningsmagasinet.se

+358 (0)408329588

johan@lehtitukku.fi

Magazine Promotion Services AB OY driver e-handelssajterna Lehtitukku.fi och Tidningsmagasinet.se. Affärsidén är att göra det enklare och billigare att beställa tidningsprenumerationer på nätet. Hos oss finns erbjudanden på svenska, finska och internationella tidningar.

Lehtitukku.fi lanserades av Magazine Promotion Services 2011. Tidningsmagasinet.se startade sin verksamhet under namnet Prenumero.se redan 2008 men ägs och drivs sedan 2015 av Magazine Promotion Services AB.