Pohjola Pankki

Tieto Finland Oy ja Pohjola Pankki Oyj tuovat SWIFT-palvelut yrityksille

Lehdistötiedote   •   Syys 27, 2010 23:49 EEST

Pohjola ja Tieto tuovat markkinoille palvelun, jonka avulla yritysasiakkaat voivat käyttää Pohjola Pankin maksuliikepalveluita SWIFT-verkon välityksellä. SWIFT-verkon kautta asiakkaalla on pääsy lähes kaikkiin maailman pankkeihin yhden kanavan kautta. Uuden palvelun myötä Pohjola nousee kansainvälisen maksuliikenteen palveluiden tarjoajana globaalien pankkien rinnalle.

SWIFT-verkko on toistaiseksi ollut lähinnä pankkien ja suurimpien instituutioiden käytössä maksu-, ja arvopaperitoimeksiantojen sekä raporttien välitykseen. Nyt uusi kustannustehokas palvelu on tarjolla kaiken kokoisille yrityksille. SWIFT-verkon käyttäjina on maailmanlaajuisesti yhteensä noin 10.000 yritystä, pankkia ja muuta finanssialan organisaatiota.

- Kansainväliset yritykset tarvitsevat pankkipalveluita kaikkialla maailmassa ja ne ovat tähän asti usein joutuneet rakentamaan erillisiä yhteyksiä useiden eri pankkikumppanien kanssa. Nyt yhteyksiä on mahdollista hoitaa yhden yhteyden kautta ilman erillisohjelmistojen hankintaa ja ylläpitoa. Yhteys voidaan kytkeä osaksi Pohjolan palveluita. Me voimme tarjota uuden palvelun myös ulkomaisille asiakkaillemme, Pohjolan Cash Management yksikönpäällikkö Matias Huhtala sanoo.

-Teknisten pankkiyhteyksien yksinkertaistaminen tuottaa yrityksille merkittävien kustannussäästöjen lisäksi muita liiketoimintahyötyjä. Yrityksen kassanhallinan kannalta olennaista on, että käytettävissä on ajantasainen tieto kulloisesta kassatilanteesta. Pohjola Pankki on liittynyt edistyksellisten pankkien joukkoon tarjotessaan kansainvälisten yritysasiakkaidemme tarvitsemia SWIFT-palveluita sanoo johtaja Markus Hautala Tieto, Value Networks -yksiköstä.

Palvelun perustana on Tieto Payment Factory -palvelu, jonka kautta on mahdollista lähettää maksuaineistoja kaikkiin pankkeihin maailmassa. Pohjolan asiakkaille palvelut tulevat SCORE -yhteyskanavan kautta. Pohjola Pankki Oyj on ensimmäinen pankki Suomessa, joka palvelee SWIFTin kautta Tieto Payment Factory -palvelun asiakkaita.

Uuden palvelun kattavuutta edistää maksustandardien eurooppalainen ja globaali yhtenäistyminen. Euroopan yhteisen maksualueen SEPAn syntymisen myötä Euroopassa käytetään jatkossa maailmanlaajuisia ISO20022-standardiin perustuvia maksuliikesanomia.

Lisätietoja:
Pohjola Pankki Oyj, yksikön päällikkö Matias Huhtala puh,010 252 2693
Tieto Finland Oy, Director Markus Hautala, puh. 020 72 68611

Pohjola on suomalainen finanssipalvelukonserni, joka tarjoaa yritys- ja yhteisöasiakkaille monipuoliset pankki-, vahinkovakuutus- ja varainhoitopalvelut. Yksityishenkilöille Pohjola tarjoaa kattavat vahinkovakuutus- ja private banking -palvelut.
Pörssinoteerattu Pohjola Pankki Oyj (Pohjola) on osa OP-Pohjola-ryhmää, joka on johtava finanssiryhmä Suomessa. Pohjola toimii ryhmän keskuspankkina ja vastaa ryhmän kansainvälisestä toiminnasta. OP-Pohjola-ryhmään kuuluu yli 200 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP-Keskus tytär- ja lähiyhteisöineen, joista Pohjola on suurin.

Tieto on palveluyhtiö, joka tarjoaa tietotekniikka-, tuotekehitys- ja konsultointipalveluja.  Noin 17 000 asiantuntijaamme tekevät meistä yhden johtavista tietotekniikan palveluyrityksistä Pohjoismaissa ja tietyillä segmenteillä globaalin markkinajohtajan. Olemme erikoistuneet alueisiin, joilla asiakkaiden liiketoiminnan ja tarpeiden tuntemuksemme on syvintä. Vahva asiakaskeskeisyytemme ja sähköisten palveluiden asiantuntemuksemme erottavat meidät kilpailijoistamme.

HUG#1446940