TNT Suomi Oy

TNT Expressin liikkuva varasto leikkaa päästöjä

Lehdistötiedote   •   Kesä 04, 2013 13:04 EEST

TNT Express lanseeraa liikuteltavan varaston Brysselin keskustassa. Siirreltävä varasto paitsi lisää tehokkuutta pakettitoimituksiin myös pienentää yhtiön hiilijalanjälkeä.

TNT Express kokeilee liikuteltavan varaston toimivuutta kolmen kuukauden ajan Brysselin keskustassa. Yhtiö vähentää 900 ajokilometriä viikossa korvaamalla valituissa kaupunginosissa pakettiautot sähköpyörillä ja helpottaa näin osaltaan täyteen ahdettujen katujen painetta, niin metelin kuin päästöjenkin osalta.

- Ruuhkaiset kadut ovat omiaan lisäämään kaupunkilaisen stressiä. Melusaaste ja pakokaasut ovat todellinen ongelma suurkaupungeissa ja meille on tärkeää kantaa oman vastuumme kaupunkikakofonian ja päästöjen vähentämisestä, TNT Suomi Oy:n toimitusjohtaja Åke Blomqvist kertoo.

Liikuteltava varasto toimii sekä varastona että lajittelupisteenä, josta paketit matkaavat pyörälähetin mukana määränpäähänsä.

Näin liikkuva varasto toimii

Joka päivä Parc du Cinquantenairelle kasattava varasto on huolellisesti suunniteltu puoliperävaunu. Liikuteltaessa varasto on kompaktissa 14 x 2,5 metrin koossa, mutta pysähdyksissä päämaja levittyy automaattisesti 14 x 6,5 metrin mittaan. Perävaunuun on mahdutettu toimistotilat sekä lastaus-, lajittelu- ja purkualue. Varastoon mahtuu parhaimmillaan yksitoista kontillista paketteja.

- Jos kokeilu onnistuu Brysselissä tulemme varmasti näkemään vastaavia liikuteltavia varastoja myös muualla. Meillä Suomessa talvi todennäköisesti estäisi tämänkaltaisen ratkaisun ympärivuotisen käytön, mutta lumettomana aikana tämä voisi sopia hienosti myös Helsinkiin, Blomqvist sanoo.

Lisätietoja:

Åke Blomqvist, toimitusjohtaja
ake.blomqvist@tnt.fi

TNT Suomi Oy on aloittanut toiminnan Suomessa 1985. Pääkonttori sijaitsee Vantaalla, minkä lisäksi yhtiöllä on toimipisteet Turussa ja Pirkkalassa. Yrityksen palveluksessa on noin 350 henkilöä liikennöitsijöiden kuljettajat mukaan lukien. Vuonna 2012 TNT Suomi Oy:n liikevaihto oli 49,9 miljoonaa euroa ja se kuljetti 1,2 miljoonaa lähetystä. Palveluvalikoimaan kuuluvat aikataulutetut maailmanlaajuiset pikakuljetukset, kotimaan pikakuljetukset sekä erikoispalvelut. Yrityksen toimitusjohtaja on Åke Blomqvist. Lisätietoja TNT Suomi Oy:stä www.tnt.fi

TNT Express on yksi maailman suurimmista pikakuljetusyrityksistä. TNT toimittaa päivittäin lähes miljoona lähetystä asiakirjoista ja tavaralähetyksistä aina isoihin ja painaviin rahtilähetyksiin. Yhtiöllä on kattavat maantie- ja lentokuljetusverkostot Euroopan lisäksi myös Lähi-idässä, Afrikassa, Aasian ja Tyynenmeren alueilla sekä Amerikassa. TNT Expressin liikevaihto vuonna 2012 oli 7,3 miljardia euroa. Lisätietoja TNT Expressistä http://www.tnt.com/corporate.