Kuluttajaliitto

Treenaaja säästää satasia vertailemalla kuntosaliketjujen hintoja

Lehdistötiedote   •   Tammi 27, 2016 10:38 EET

Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry:n ja Kuluttaja-lehden hintavertailussa selvitettiin 13 kuntosaliketjun hintoja. Treenien hintaero harjoittelun aloittavalle voi olla jopa lähes 800 euroa vuodessa. Kallein ketju oli Lady Line, edullisin Fitness24Seven. On kuitenkin huomioitava, että halvimmaksi rankattu Fitness24Seven tarjoaa ryhmäliikuntapalveluita vain muutamassa toimipisteessään.

Pääkaupunkiseudulla asuva maksaa treeneistään hieman enemmän kuin muualla harjoitteleva. Erot olivat suurempia ketjujen kuin kaupunkien välillä. Hintatietoja kerättiin keskuksilta, jotka tarjoavat sekä kuntosalipalveluita että ryhmäliikuntatunteja ja vertailuun valittiin esimerkkityypit sopimuksista, jotka oikeuttavat rajattomaan kuntosalin ja ryhmäliikunnan käyttöön yhdessä toimipisteessä.

Vuoden tai kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen saa yleensä toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta edullisemmin. Määräaikaisesta sopimuksesta on kuitenkin usein hankala, jos ei mahdotonta päästä eroon. ”Jos määräaikainen sopimus puretaan, joutuu kuluttaja yleensä korvaamaan määräaikaisen ja toistaiseksi voimassa olevan sopimushinnan välisen eron” toteaa Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario.

”Määräaikaista sopimusta ei siis lähtökohtaisesti voi päättää kesken sopimuskauden, vaan se edellyttää sitoutumista koko sopimuksen voimassaoloajaksi. Kuukausisopimus antaa mahdollisuuden harkita sopiiko palvelu itselle” Sario vinkkaa.

Useimmiten kuntosaleilla on aloitus- tai jäsenmaksu ja sen lisäksi kuukausittainen tai jonkun tietyn ajanjakson kattava veloitus. Pääkaupunkiseudulla vuoden treenien keskihinnaksi tulee 829,51 euroa ja yhden kerran keskimääräiseksi hinnaksi 7,98 euroa. Kalleinta kuntoilu on Hakaniemen ja Tapiolan LadyLineilla, jossa vuosi maksaisi kokonaisuudessaan 1048 euroa. Edullisimmillaan pääsee puolestaan 258,70 eurolla Fitness24Sevenin asiakkaana.

Muun Suomen vuoden treenien keskihinnaksi tulee 763,80 euroa ja yhden kerran keskimääräiseksi hinnaksi 7,40 euroa. Kallein treenauspaikka löytyy Turun LadyLineltä, missä vuoden hinnaksi tulee 1020 euroa. Halvimman vuoden saa jälleen Fitness24Sevenillä 258,70 eurolla. Hinnat kerättiin kuntosaleilta lomakkeella marraskuussa 2015.

Kuntokeskuksia ei kuitenkaan kannata vertailla pelkän hinnan perusteella, sillä palveluissa on suuria eroja. Käytännöt vaihtelevat salien välillä, joten on syytä tutustua valitsemasi kuntosalin sopimusehtoihin ja palveluihin huolella ennen sopimuksen allekirjoitusta ja valita omaan elämäntilanteeseen parhaiten sopiva paketti.

Vertailussa ovat mukana valtakunnallisesti toimivat kuntosaliketjut Easyfit, Fitness24Seven, Foreverkuntoklubit, Fressi, LadyLine, Motivus, P&T ja Sats Elixia. Lisäksi vertailussa on mukana pääkaupunkiseudulla toimivat Esport, IDEALfit, UH&FIX sekä Unisport ja Tampereella toimiva GoGo Liikuntakeskukset.

Lue lisää aiheesta Kuluttaja-lehdestä