Tulli

Tulli takavarikoi kymmeniä laittomia lääkelähetyksiä

Lehdistötiedote   •   Loka 21, 2010 11:16 EEST

Yli 40 maan operaatio lääkerikollisuutta vastaan tähtää kansalaisen turvallisuuteen

Suomi osallistui kansainväliseen laitonta nettikauppaa ja lääkeväärennöksiä torjuvaan Pangea III -operaatioon lupaavin tuloksin.

– Takavarikoimme kymmeniä laittomia lääkelähetyksiä. Samalla paljastimme lukuisia lääkkeitä myyviä, myös suomenkielisiä Internetsivustoja, tulliylitarkastaja Petri Lounatmaa Tullihallituksesta sanoo.

Tulli otti lähempään tarkasteluun lähes kaikki Suomeen postitse saapuneet, Internetistä tilatut lääkelähetykset.

Suomi osallistui ensimmäisen kerran nyt kolmannen kerran järjestettyyn operaatioon. Syynä oli lääkkeiden jatkuvasti kasvava laiton nettikauppa. Tulli vastasi operaation toteutuksesta ja kansallisesta koordinaatiosta. Mukana olivat myös Poliisihallitus, Keskusrikospoliisi sekä Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus (Fimea).

Ostaja vaikuttaa laittomien lääkkeiden leviämiseen

Suomalaiset luottavat perinteisesti lääkkeiden aitouteen ja turvallisuuteen. Suurin ongelma on se, että ostajat eivät ymmärrä netistä ostettaviin lääkkeisiin liittyviä riskejä.

- Suomessa lääkkeiden laillinen jakeluketju on hyvin valvottu, mutta ilman lääkärin määräystä netissä myytävät lääkkeet ovat varsin usein väärennettyjä. Tilausten vastaanottajalle toimitetaan usein sisällöllisesti muita kuin tilattuja aineita, Lounatmaa muistuttaa.

Lääkeväärennökset ovat usein tehottomia, monesti myös vaarallisia. Niistä on löytynyt esimerkiksi lyijypitoista tiemaalia, rotanmyrkkyä ja nikkeliä.

Lääkeväärennökset ovat miljardibisnestä

Lääkerikosten ja lääkerikkomusten määrä on yleistynyt viimeisten viiden vuoden aikana. Vuonna 2005 niitä paljastui noin 490, vuonna 2009 jo yli 900. Samaan aikaan paljastettujen dopingrikosten määrä on yli kaksinkertaistunut.

- Laiton lääkekauppa on Euroopassa laajaa ja on yleistynyt jatkuvasti myös Suomessa. Lääkeväärennökset ovat nykyään jo miljardiluokan toimintaa. Ihmiset saattavat ajattelemattomuuttaan syyllistyä lääkerikoksen lisäksi huumausainerikokseen tai dopingrikokseen, Läntisen tullipiirin rikostorjuntapäällikkö Hannu Sinkkonen muistuttaa.

Netissä myytävistä lääkkeistä noin puolet on väärennöksiä. Merkittävimpiä lääkeväärennösten  valmistajamaita ovat Intia ja Kiina. Myös Afrikan, Aasian ja Latinalaisen Amerikan maissa myynnissä olevista lääkkeistä yli 30 prosenttia on mitä todennäköisimmin väärennettyjä ja koko maailman lääkemyynnistä väärennökset kattavat ilmeisesti jo noin 10 prosenttia.  Tiedot perustuvat WHO:n selvitykseen.

Lääkeväärennöksistä Fimean nettisivuilla
>> Lääkeväärennökset