Editor Helsinki Oy

Tutkimuksella suomalaisten yritysten haastavimmat visiot liiketoiminnaksi

Lehdistötiedote   •   Loka 24, 2012 13:52 EEST

SHOK-toiminta pyrkii entistä paremman palvelun tarjoamiseen elinkeinoelämälle.

Vuonna 2006 Tiede- ja teknologianeuvosto teki päätöksen, jonka mukaan Suomeen perustettiin strategisen huippuosaamisen keskittymiä, joista käytetään nimitystä SHOK. SHOK -toiminnan tarkoituksena on parantaa yritysten ja siten yhteiskunnan kansainvälistä kilpailukykyä sekä luoda huipputason tutkimustyön avulla yrityksille uusia markkinoita, tuotteita ja palveluja.

– SHOK-toiminta on uusi ja toimiva väline saada tutkimustoimintaa palvelemaan elinkeinoelämää vielä entistäkin paremmin. Yritysvetoisessa yhteistyössä syntyneet tutkimustulokset kyetään muuttamaan nopeammin ja paremmin kaupallisiksi tuotteiksi, kertoo toimitusjohtaja Ari Ahonen rakennettuun ympäristöön keskittyvästä RYM Oy:stä.

Osaamispääomasijoitusyhtiöksi toimintansa määritellyt RYM Oy sai alkunsa vuonna 2007, jolloin kiinteistö- ja rakennusalan toimijat aloittivat rakennetun ympäristön SHOK-yhtiötä koskevan valmisteluprosessin. Uusi yhtiö aloitti varsinaisen operatiivisen toimintansa vuoden 2010 alussa. Yhtiön tavoitteena on luoda huippuosaamista uudistamaan rakennetun ympäristön liiketoimintaa.

– Rakennetulla ympäristöllä tarkoitetaan viittä päätoimialaa, jotka ovat kiinteistöala, rakennusteollisuus, rakennustuoteteollisuus, talotekniikka-ala ja infra-rakentamisen toimiala. Rakennettu ympäristö on merkittävin osa Suomen kansallisvarallisuutta, itse asiassa se kattaa kansallisvarallisuudesta noin 70 prosenttia ja työllistää lähes 500 000 henkilöä, Ari Ahonen sanoo.

Tällä hetkellä jo kolme tutkimusohjelmaa käynnissä

RYM Oy keskittyy toiminnassaan tutkimusohjelmiin, joita niihin osallistuvat yritykset toteuttavat 3-6 vuoden ajan yhdessä suomalaisten ja kansainvälisten yliopistojen kanssa. Tällä hetkellä ohjelmia on Ahosen mukaan käynnissä jo kolme. Ensimmäinen tutkimusohjelma on Pre-ohjelma (Built Environment Process Re-engineering), ja sen tavoitteena on tunnistaa loppukäyttäjän ICT-pohjaisia tulevaisuuden tarpeita ja tuottaa uusia toimintatapoja ja samalla luoda näin uusia liiketoimintamalleja kiinteistö-, rakennus-, ja infra-alalle.

– Toisena tutkimusohjelmana meillä on Sisäympäristö-ohjelma, joka luo uuden käyttäjälähtöisen ajattelun sisäympäristön markkinoihin. Ohjelma on hyvin monitieteellinen ja hakee vahvuuksia esimerkiksi sisäympäristön kokemuksesta ja hallinnasta. Yhtenä osatavoitteena on luoda tietoa siitä, minkälainen sisäympäristö parantaa työssä jaksamista. Ohjema on käynnissä toista vuotta ja olemme jo saaneet todella hyviä tuloksia.

Kolmas RYM Oy:n tutkimusohjelma kohdistuu maailmalla vallitsevaan trendiin eli kaupungistumiseen. Samalla kun rakennetun ympäristön on Ahosen mukaan vastuu luoda ihmisille kestävä ympäristö, on kyseessä myös valtava liiketoimintamahdollisuus. Haasteeksi muodostuu samanaikaisesti energian riittävyys ja puhdas ympäristö.

– Pelkkä energian säästäminen ei riitä ja siksi ohjelman haasteeksi on nostettu, miten rakennettu ympäristö ei vain kuluta energiaa vaan myös tuottaa sitä. Siksi ohjelman nimikin on Energizing Urban Ekosystem. EUE-ohjelman tavoitteena on luoda Suomeen huippuosaamisen keskittymä, joka verkottuen maailman parhaiden yliopistojen kanssa luo kokonaan uuden koulukunnan yhdyskuntasuunnitteluun ja toteutukseen, Ari Ahonen kertoo.

Yritysten strategiset visiot markkinoiksi ja liiketoiminnaksi

Ari Ahonen kuvaa RYM Oy:tä yrityksen työkaluksi tilanteessa, jossa yritys haluaa olla luomassa uusia markkinoita ja niille tuotteita ja palveluita.

– RYM on yrityksille uudenlainen keino päästä kehittymään tulevaisuutta silmällä pitäen. Yrityksillä pitää olla vahva oma strategia ja visio. Niihin perustuen RYM Oy yhtenä SHOK-yhtiöistä on paras väline muuttamaan suunnitelmat liiketoiminnaksi mahdollisimman tehokkaasti. Autamme eteenpäin yrityksiä, joilla on selkeä kuva oman tulevaisuutensa visioista, Ahonen toteaa.

|www.rym.fi

Editori Helsinki Oy -yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Vastaava tuottaja Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi