Epson Suomi

Tutkimuksen mukaan 30 % ihmisistä myöntää lukevansa tulostimille jääneet dokumentit

Lehdistötiedote   •   Kesä 05, 2017 09:29 EEST

Epsonin tilaaman Euroopan laajuisen tutkimuksen mukaan tietosuoja ei useinkaan toteudu yrityksissä, nimenomaan toimistotulostuksessa. Yli 30 % vastaajista ilmoitti nähneensä luottamuksellista asiakastietoa tulostimilla. Lähes 30 % oli nähnyt luottamuksellista, työntekijöitä koskevaa informaatiota ja 30 % luottamuksellista yritysdataa. Uutta tuotetietoa oli silmiinsä saanut viidennes tutkimukseen osallistuneista.

Toimistoissa työntekijät voivat jättää tulostettuja papereita lojumaan printtereille. Kun tulostus hajautetaan eri puolille toimistoa, dokumentit saattavat unohtua hakematta. Haastatelluista eurooppalaisista toimistotyöntekijöistä peräti 63 % jätti dokumentteja tulostimille usein (15 %) tai satunnaisesti (48 %). Suomessa vastaavat luvut olivat 49 % ja 16 % eli yhteensä 65 prosenttia suomalaisista vastaajista unohti joskus papereita tulostimille. (Kuva liitteenä)

Merkittäväksi asian tekee se, että eniten tulostetaan luottamuksellista aineistoa, kuten sopimuksia (48 % kaikista tulostetuista dokumenteista), raportteja (38 %) ja laskuja (48 %). Kolmen kärkeä selittää se, että laki vaatii tiettyjen asiakirjojen tulostamista. Suomessa sopimusten osuus tulosteista on vielä suurempi kuin Emeassa eli 59 %. Muut vastaavat luvut olivat Suomessa molemmat 42 prosenttia. (Kuva 2)

”Yksi tapa poistaa ongelma on hankkia yrityksen käyttöön lisenssipohjainen Epson Print Admin, jossa tulostetaan turvallisesti käyttäjien tunnistamisen, salasanojen ja pin-koodien kautta. ”, kertoo yritystulostimista vastaava Jorma Lempinen Epsonilta.

*Tietoa tutkimuksesta:

Tutkimuksen toteutti Coleman Parks lokakuun 2016 ja tammikuun 2017 välisenä aikana.

Yleisöprofiili: PK-yritykset (10–250 työntekijää). Säännöllisesti (vähintään kerran viikossa) tulostimia käyttävät työntekijät.

Yhteensä 2 400 haastattelua.

Toimistotyöntekijät seuraavissa maissa: Tšekki, Slovakia, Puola, Unkari, Romania, Belgia, Tanska, Suomi, Alankomaat, Norja, Ruotsi, Etelä-Afrikka, Israel ja Kreikka.

Tutkimukseen on vastannut tähän mennessä n=2 400 toimihenkilöä. Kyselyyn vastanneet jakautuvat maittain seuraavasti: Tšekki (250), Slovakia (250), Puola (200), Unkari (200), Romania (100), Belgia (200), Tanska (100), Suomi (100), Alankomaat (200), Norja (100), Ruotsi (200), Etelä-Afrikka (200), Israel (200), Kreikka (100).

Huom. Luvut on pyöristetty yleisten käytäntöjen mukaisesti, mikä voi aiheuttaa kokonaismäärän poikkeaman sadasta prosentista.

*Coleman Parkes Research Ltd., 2017, Epsonin toimeksiannosta

Tietoja Epsonista

Epson on globaali teknologiaedelläkävijä omistautuen yhdistämään ihmisiä, asioita ja informaatiota omilla alkuperäisillä tehokkailla, compact- ja precision-tekniikoilla. Epsonin tarjoamien tuotteiden valikoima ulottuu mustesuihkutulostimista ja digitaalisista tulostusjärjestelmistä, 3LCD-projektoreista, älylaseista sekä teollisuusroboteista tunnistimiin ja muihin mikrolaitteisiin. Epsonin tavoitteena luoda innovaatioita ja ylittää asiakkaidensa odotukset mustesuihkujärjestelmissä, visuaalisessa kommunikaatiossa, puettavassa teknologiassa ja robotiikassa.

Japanissa sijaitsevan Seiko Epson Corporationin johtama Epson Group -konserni koostuu eri puolilla maailmaa sijaitsevista 88 yrityksestä, joissa työskentelee yli 72 000 työntekijää. Epsonilla ollaan ylpeitä yrityksen jatkuvasta panostuksesta ympäristönsuojeluun ja paikallisiin yhteisöihin.

Tietoja Epson Europesta

Amsterdamissa sijaitseva Epson Europe B.V. on konsernin Euroopan, Lähi-idän, Venäjän ja Afrikan toimintojen päämaja. Epson Europe työllistää 1 700 henkilöä ja sen myynti tilivuonna 2013 oli 1 517 miljoonaa euroa

Ympäristövisio 2050