Kurio // Digital Marketing Think Tank

Tutkimus: Brändit hukkasivat ainutlaatuisuutensa Facebookiin

Lehdistötiedote   •   Loka 11, 2012 06:44 EEST

Kotimaiset yritykset eivät ole onnistuneet luomaan sosiaalisuudesta uudenlaista lisäarvoa brändilleen Facebookissa. Kautta linjan brändit hyödyntävät toimenpiteissään perinteisen markkinoinnin ja viestinnän malleja ja päätyvät muistuttamaan toinen toisiaan, kertoo tuore tutkimus.

Suomalaiset brändit eivät onnistu viestimään ainutlaatuisuudestaan Facebook-markkinoinnissaan, selviää digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurion tutkimuksesta. Suuri osa brändeistä näyttää samanlaisilta tarkasteltaessa brändien Facebook-presenssiä sosiaalisen dynamiikan eli ihmisten keskellä olemisen näkökulmasta. Brändin uniikkia olemusta ja tarjoomaa ei ole onnistuttu valjastamaan sosiaalisen median markkinoinnin ajuriksi.

Brändit näyttäytyvät Facebookin-käyttäjälle samankaltaisina: tiedottavina, viihdyttävinä ja tarjouksia jakavina tahoina. Selvästi suurin joukko (40 %) brändeistä hyödyntää Facebookia pääasiassa informaation jakamiseen. Seuraavaksi eniten sivuja käytetään fanien viihdyttämiseen (33 %). Kolmanneksi eniten (17 %) on sivuja, jotka tarjoavat faneilleen rahallista tai ei-rahallista kompensaatiota tai hyötyä.

“Brändit kautta linjan vetoavat yksiin ja samoihin osallistumisen motivaatioihin ja päätyvät vaikuttamaan toistensa kopioilta. Missä ovat ne brändit, jotka ovat Facebookissa esimerkiksi tutustuttamassa ihmisiä toisiinsa tai tarjoamassa alustan toisten auttamiseen?” kysyy Kurion perustaja ja strategi Elli Tuominen. ”Jonnekin perinteisen median ja tykkää-napin väliin hukattiin brändien ainutlaatuisuus.”

“Markkinoijat ovat vallanneet Facebookin jo vuosia sitten, mutta toimintamallit muistuttavat silti vuosikymmenten takaisia: perinteistä tiedottamista, perinteistä mainontaa, perinteistä kilpailua. Vuorovaikutteisuutta ei saavuteta, koska ajatusmallit ovat vanhasta maailmasta. Ani harva tarkastelluista brändeistä on asettunut sometekemissään aidosti ihmisten keskelle”, toteaa Kurion toimitusjohtaja ja toinen perustaja Jari Lähdevuori.

Tutkimuksessa tarkasteltiin havainnoimalla ja Kurion kehittämää teoriakehikkoa hyödyntäen 106 Facebook-sivua. Otos koottiin syksyllä 2012 kotimaisten yli 10 000 fanin Facebook-sivujen joukosta. Sivut edustivat laajasti erityyppisiä tahoja päivittäistavarabrändeistä matkayhtiöihin ja urheilujoukkueista artisteihin. Tarkasteluun hyväksyttiin vain sivut, joita ylläpitää jokin virallinen taho

Kurion kehittämä somemarkkinoinnin teoriakehikko tarkastelee brändin sosiaalista potentiaalia. Mallin mukaan brändit edustavat sosiaalisessa mediassa seitsemää eri roolia. Kullakin roolilla on oma tapansa yhdistää faneja brändiin ja toisiinsa sosiaalista mediaa hyödyntäen. Mallin lähtökohtana ovat samanaikaisesti kuluttajien osallistumisen motivaatiotekijät ja brändin persoona.

Kurio - Digital Marketing Think Tank

Ajattelemme kuin mainostoimisto // Murskaamme numeroita kuin mediatoimisto // Tuotamme sisältöä kuin viestintätoimisto // Rakastamme verkkoa kuin digitoimisto