CupoNation Suomi

​Tutkimus: Ystävänpäivä kaupallistuu ja digitalisoituu Suomessa - Nämä ovat ystävänpäivän nousevat trendit

Lehdistötiedote   •   Helmi 08, 2016 11:31 EET

Ystävänpäivän googlehaut kasvoivat 82 prosenttia helmikuussa 2015 edellisvuoden helmikuuhun verrattuna. Vaikka perinteisesti Suomessa on ollut tapana muistaa ystävää kortilla, sähköisten korttien, lahjojen ja ystävänäpäivään liittyvien reseptien suosio on nyt kasvussa, selviää CUPONATIONin toteuttamasta tutkimuksesta.

Helmikuussa vuonna 2014 suomalaiset hakivat ystävänpäivää Googlesta 135 000 kertaa. Viime vuonna haut kasvoivat 82 prosentilla edellisvuoden helmikuuhun verrattuna, määrän yltäen 246 000:een. Googlehaut ovat yleisesti käytetty indikaattori trendien kehitykselle.

Sen lisäksi, että ystävänpäivän suosio kasvaa, ilmiö on myös kaupallistumassa enemmän amerikkalaista Valentine’s Day:ta muistuttavaksi. Lahjoihin liittyviä hakuja tehtiin 2015 helmikuussa 22 prosenttia enemmän kun edellisvuonna. Lahjoja ja lahjaideoita etsittiin hieman useammin miehelle kuin naiselle.

Sähköiset viestit korvaavat perinteisiä kortteja

Sähköisessä muodossa lähetettyjen ystävänpäiväviestien ja e-korttien suosio kasvaa ystävänpäiväkorttien kustannuksella. Viime vuonna perinteisiin ystävänpäiväkortteihin liittyviä googlehakuja tehtiin 15 prosenttia vähemmän kuin edellisvuoden helmikuussa, kun taas e-kortteihin ja sähköisiin ystävänpäiväviesteihin liittyvät haut kasvoivat samat 15 prosenttia, ylittäen ensimmäistä kertaa 10 000 rajapyykin.

- Googlesta etsitään erityisesti ystävänpäiväkuvia ja -viestejä, joita on helppo lähettää sähköpostin tai sosiaalisen median välityksellä. Tutkimuksen mukaan myös ilmaisia e-kortteja etsittiin jonkin verran, kertoo CUPONATIONin markkinointi- ja lehdistösuhdevastaava Virpi Väkeväinen.

Perinteisiin ystävänpäiväkortteihin liittyviä hakuja tehtiin vielä toistaiseksi noin 7000 enemmän kuin sähköisiin viesteihin liittyviä hakuja. Ero on kuitenkin supistumaan päin.

Ystävänpäivä kasvaa verkkokaupoissa Ruotsissa

Kansainväliset ostosilmiöt ottavat jalansijaa Pohjoismaissa. Black Fridayn läpilyönti Suomessa viime vuonna sai verkkokauppojen myynnit kasvamaan CUPONATIONin tietokannan mukaan kuusinkertaisiksi tavalliseen marraskuun perjantaihin verrattuna.

Tavallisesti kansainväliset trendit saapuvat ensin Ruotsiin. Esimerkiksi Black Friday kasvoi Suomessa viime vuonna 173 prosenttia edellisvuoteen nähden googlehauilla mitaten. Ruotsissa Black Friday oli jo tunnetumpi, ja ilmiö kasvoi siellä viime vuonna vähemmän, vain 83 prosenttia. Nyt kaupallisena ilmiönä Ruotsissa kasvaa ystävänpäivä. CUPONATIONin Pohjoismaiden toimitusjohtaja Mads Bukholt kommentoi ystävänpäivän kaupallista merkitystä Suomessa seuraavasti:

- Ystävänpäivän perinteet ovat pikkuhiljaa muuttumassa Suomessa. Nyt kun olemme nähneet Black Fridayn ja Cyber Mondayn kaltaisten ilmiöiden menestyvän, voi hyvin olla, että ystävänpäivästä tulee seuraava kansainvälinen ostostapahtuma, joka leviää Suomeen. Ruotsissa ystävänpäivän kaupallinen merkitys näkyy jo, joten todennäköisesti ilmiö tulee ottamaan tulta alleen Suomessakin tulevina vuosina.

Ystävänpäivälahjoja etsittiin Ruotsissa helmikuussa 2015 verkosta 43 prosenttia ahkerammin kuin helmikuussa vuonna 2010.

Ystävänpäivän lukuja Suomesta

• Viime vuoden helmikuussa ystävänpäivälahjoihin liittyviä hakuja tehtiin yli 13 000 kappaletta, 22 prosenttia enemmän kuin vuoden 2014 helmikuussa. Ystävänpäivälahjoja etsittiin useammin miehille kuin naisille.
  • Perinteisiin ystävänpäiväkortteihin liittyvät googlehaut laskivat 15 prosenttia vuoden 2014 helmikuuhun verrattuna.
  • E-kortteihin tai muihin sähköisiin viesteihin liittyvät haut puolestaan kasvoivat 15 prosenttia, ylittäen ensimmäistä kertaa 10 000 haun rajapyykin.
  • Toiseksi eniten heti itse ystävänpäivän jälkeen etsittiin erilaisia ystävänpäivärunoja ja -värssyjä, kuitenkin 8 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2014.
  • Ystävänpäivään liittyvät ruoka- ja leivontareseptit ovat nyt voimakkaasti nouseva trendi. Viime vuoden helmikuussa niitä etsittiin jopa 59 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden helmikuussa.

• Tutkimuksen toteuttamisesta

Tiedot perustuvat CUPONATIONin toteuttamaan tutkimukseen, jonka tarkoituksena oli selvittää ystävänpäivän kaupallista merkitystä Suomessa. Tutkimuksen lähteenä on käytetty googlen hakukyselyjä ja yrityksen omaa tietokantaa. Graafinen esitys tutkimuksesta on nähtävissä täällä.

CupoNation on verkkokauppojen alennuskoodeja tarjoileva ja tarjouksia listaava verkkosivusto ja yritys, joka kerää suomalaisten iloksi 700 verkkokauppaa ja brändiä yhteen paikkaan. Löydät meidät osoitteesta www.cuponation.fi. Lisätietoa meistä löytyy osoitteesta www.cuponation.fi/blogi.