Kela

Työkyvyttömyyseläkeläiset voivat ansaita enemmän

Lehdistötiedote   •   Helmi 22, 2011 08:53 EET

Työkyvyttömyyseläkkeen saajat voivat maaliskuusta alkaen ansaita 687,74 euroa kuukaudessa ilman, että se vaikuttaa heidän eläkkeeseensä. Tuloraja nousee lähes 90 euroa. Tulorajan ylittyessä eläke jätetään nykyiseen tapaan lepäämään.

Lainmuutos tulee voimaan 1.3.2011 ja on voimassa vuoden 2013 loppuun. Tulorajan nousu koskee sekä kansaneläkelain että työeläkelakien mukaisia työkyvyttömyyseläkkeitä ja työkyvyttömyyden perusteella myönnettyjä takuueläkkeitä.

Uusi 687,74 euron ansaintaraja on samansuuruinen kuin täysimääräinen takuueläke. Nykyisin ansaintaraja on 600 e/kk. Ansaintaraja tarkistetaan vuosittain, ja se pysyy myös jatkossa takuueläkkeen suuruisena.

Ansaintaraja ei koske työkyvyttömyyseläkkeellä olevia pysyvästi sokeita tai liikuntakyvyttömiä.

Kelasta kerrotaan, että työkyvyttömyyseläkettä ryhdytään maksamaan ilman uutta hakemusta niille eläkkeensaajille, joiden työkyvyttömyyseläke on lepäämässä ja joiden työansiot ovat enintään 687,74 e/kk veroja vähentämättä. Työansioiden määrän selvittämiseksi Kela voi lähettää kotiin kirjeen, jonka mukana oleva lomake tulee palauttaa täytettynä ja allekirjoitettuna Kelaan.

Viime vuoden lopulla Kelan työkyvyttömyyseläkettä sai lähes 166 000 henkilöä. Noin 250 henkilön eläke oli lepäämässä työnteon takia.

Lisätietoja asiakkaalle:

Verkossa www.kela.fi/elake
Eläkeasioiden palvelunumero 020 692 202 arkisin klo 8–18.

Tiedote ruotsiksi www.fpa.fi/aktuellt