Suomen evankelis-luterilainen kirkko

Työpaikalle voi pyytää lähiseurakunnalta jouluhartaushetken

Lehdistötiedote   •   Marras 18, 2011 12:21 EET

Joulu 2011:

Työpaikalle voi pyytää lähiseurakunnalta jouluhartaushetken Uutinen julkaistu 18.11.2011 Klo 9:50
Uutisen julkaisija: Kirkon tiedotuskeskus (Hae uutistuottajan muut uutiset)

Monet työnantajat toivovat joulun alla työntekijöilleen rauhallista hartaus- ja joulumusiikkihetkeä lähiseurakunnalta. Usealle yritykselle siitä on tullut jo perinne.

Esimerkiksi Helsingin Pitäjänmäen seurakunnan oma bändi saa vuosittain joulun lähestyessä kymmeniä kutsuja joululaulukeikoille työpaikoille. Kolmihenkinen bändi kiertää lähialueen työyhteisöjä, joihin kuuluu sekä julkisen palvelun työpaikkoja että yksityisiä yrityksiä. Toiminnalla on jo yli kaksikymmenvuotinen perinne.

Samoin Oulun seurakuntien papit ovat pitäneet työyhteisöjen joululauluhetkiä ja hartauksia useiden vuosikymmenien ajan esimerkiksi kaupoissa, pankeissa ja tehtaissa. Tilaisuudet järjestetään kutsusta, ja niiden sisältö rakennetaan toivomusten mukaan.

Tunnelma ja hyvä mieli tekevät joulun

Myös Raision seurakunnan pastori Tiina Rautiaiselle työpaikkojen jouluhartaushetket ovat tuttuja usealta vuodelta. Yhteydenotot rakentuvat yleensä jo olemassa olevan yhteistyön varaan. Raisiossa jouluhartauksia on pidetty esimerkiksi pankeissa ja rakennusliikkeissä. Hartaushetki syntyy papin puheesta sekä muutamasta tutusta jouluvirrestä.

”Koulut ja päiväkodit ovat työpaikkoja, joissa joulun tunnelmalliset hartaushetket ovat tärkeitä koko henkilökunnalle. Usein hartaudet ajoittuvat viimeisten kiirepäivien aamuihin. Työpaikkoja enemmän jouluhartauksia pyydetään seurakunnalta kuitenkin järjestöihin ja kerhoihin”, Rautiainen kertoo.

”Kiireisessä työtahdissa työntekijä ei välttämättä pysty aina hiljentymään joulun sanomaan. Monet haluavat tavata papin ja hakea rauhassa hiljentymishetken seurakuntien omissa joulun ajan tapahtumissa”, Rautiainen muistuttaa.