Fazer Suomi

Undersökning: Finländarna äter sin lunch ensamma och har bråttom

Lehdistötiedote   •   Tammi 24, 2014 11:03 EET

Fazer Food Services lunchundersökning visar att finländarna har bråttom när de äter lunch. En tredjedel av respondenterna äter vid sin arbetsplats varje vecka, och 39 procent arbetar under lunchen varje vecka. Matsällskapet är förvånansvärt ofta endast gaffel och kniv, eftersom två av tre äter sin lunch ensamma varje vecka.

Fazer Food Services utredde finländarnas typiska lunchpaus.[1] Undersökningen visar att den finländska matkulturen är ensam, eftersom två av tre finländare äter ensamma minst en gång i veckan. Av dem som svarade äter 31 procent lunch ensamma dagligen och 36 procent varje vecka. Män äter ensamma klart oftare än kvinnorna. Över en tredjedel (36 %) av männen äter lunch ensamma dagligen, medan en fjärdedel av kvinnorna sade sig göra så.

En betydande del av respondenterna kan inte ta paus i arbetet ens när de äter lunch. Av de respondenter som är i arbetslivet äter över en femtedel (22 %) sin lunch vid arbetsplatsen dagligen och cirka en sjättedel (17 %) varje vecka. Dessutom arbetar en tredjedel (31 %) under lunchen minst en gång i veckan. Det är särskilt arbetande 36–55-åringar och personer i södra och västra Finland som försummar sin lunch. Det är oftast brådska som förstör lunchen, och detta nämns av över en tredjedel (39 %) av respondenterna. Kvinnor lider mera av brådska (43 %) än män (36 %).

”Det är oroväckande att en så här stor del av respondenterna lider av brådska och äter vid sin arbetsplats eller arbetar under lunchen. Även om man får i sig den energi man behöver, handlar det inte om en verklig avkopplingsstund under den långa arbetsdagen. Också hjärnan behöver en paus i arbetet.”, konstaterar specialforskare Susanna Raulio på Institutet för hälsa och välfärd.

Bra mat och att koppla loss är viktiga vid lunchen

Över hälften av respondenterna uppskattar mest bra mat under lunchpausen. För en fjärdedel (25 %) är det viktigast att få en paus i arbetet eller studierna. Särskilt för kvinnor innebär lunchen att man kopplar loss från arbetsdagen. Av dem är det för en tredjedel (36 %) viktigast med en stund för avkoppling med arbets- och  studiekompisar eller en paus i arbetet eller studierna. Av männen är det 28 procent som anser detta.

”Undersökningen visar att finländarna ofta äter ensamma även om lunchen skulle vara en bra stund att pusta ut mellan varven och diskutera med vänner eller kolleger. Även undersökningen visar att finländarnas ideala lunchpaus är en lugn lunchpaus i gott sällskap”, konstaterar verkställande direktör Jaana Korhola på Fazer Food Services.

Näringsrekommendationerna ses först i lunchrestaurangerna

Finländarna tillbringar sin lunch antingen hemma (37 %), på restaurang (27 %, inklusive personal- och studentrestauranger) eller i ett pausrum med egen lunch (19 %). Enligt undersökningen äter över hälften (54 %) av finländarna endast en varm måltid om dagen. Bland arbetande kan dagens enda varma måltid ofta vara den lunch man äter i personal- eller studentrestaurangen, varvid lunchens betydelse för det mentala och fysiska välbefinnandet betonas. Även de nyligen publicerade nya näringsrekommendationerna syns först på finländarnas tallrikar just i personal- och studentrestaurangerna.

”I personalrestaurangen är det enkelt att äta enligt näringsrekommendationerna. Om man äter sin lunch på en restaurang där maten är lagad enligt rekommendationerna, får man nästan automatiskt en hyfsad näring. Om man ännu håller ett öga på tallriksmodellen, lyckas man samla ihop en balanserad helhet”, säger näringsexpert Leila Fogelholm på Fazer Food Services.

Fazer Food Services arbetar för lugna och delikata luncher i gott sällskap och utmanar alla att bjuda ut sin kollega eller vän på lunch på alla hjärtans dag 14.2.

Tilläggsuppgifter:

Undersökningens resultat i sin helhet kan laddas på nätet: www.amica.fi/sv/Amica-info/Nyheter1/

Tilläggsuppgifter och intervjuförfrågningar: Laura Tötterman, informatör, Fazer Food Services, tfn 044 711 9550, laura.totterman@fazer.com

[1] I den undersökning som Fazer Food Services lät göra i december 2013 undersöktes finländarnas lunchvanor (vardagsmåltider kl. 10–15) i en onlinepanel, som var statistiskt representativ. I undersökningen, som genomfördes av undersökningsföretaget Cint, deltog 1067 15–64-åriga finländare. Undersökningens felmarginal är högst 3 procent.

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu-, ravintola- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin ja osaaviin ihmisiin. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin luomiin periaatteisiin. Fazer-konserni toimii kahdella liiketoiminta-alueella. Fazer Brands on tunnettu maukkaista leipomotuotteista ja makeisista. Fazer Food Services tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluita sopimusruokailussa. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä.