Visit Åland

Uusi ja nykyaikainen satamaopas Ahvenanmaan saaristovesille

Lehdistötiedote   •   Helmi 04, 2013 15:18 EET

Aivan uusi, nykyaikainen ja havainnollinen satamaopas Ahvenanmaan vierassatamista, luonnonsatamista ja veneilyväylistä julkaistaan sopivasti veneilykauden 2013 kynnyksellä.

Opas sisältää ilmakuvia, satamakarttoja ja runsaasti yksityiskohtaista tietoa yli 70 ahvenanmaalaisesta satamasta sekä kymmenestä lähtösatamasta Ruotsissa ja kuudesta satamasta Turunmaan saaristossa.

– Ahvenanmaan vesille on jo pitkään kaivattu nykyaikaista satamaopasta. Olemassa olevat ovat vanhentuneita tai eivät vastaa tämän päivän veneilijän vaatimuksia, toteaa uuden satamaoppaan pääkirjoittaja ja Dagens Nyheterin entinen toimittaja Anders Hellberg.

Yksityiskohtaisten satamatietojen lisäksi kirjassa on 20 artikkelia, joissa käsitellään yleisesti purjehdusta Ahvenanmaalla, mutta myös kaikkea itsehallinnosta ja historiasta käytännön vinkkeihin, ankkurointiin, radiotaajuuksiin ja ostoksiin.

Ainutlaatuiseen karttaosioon on merkitty suurten autolauttojen reitit ja niiden aiheuttamien aallokoiden ja virtausten ajankohdat Turunmaan, Ahvenanmaan ja Tukholman saaristojen väylillä.

Kirjassa on erillinen luku Ahvenanmaan jokamiehenoikeudesta, yösatamavinkkejä sekä neuvoja väylillä liikkumiseen.

– Ahvenanmaan jokamiehenoikeudesta on keskusteltu jo vuosia, myös tämän satamaoppaan julkaisun aikoihin. Ajat ovat muuttuneet ja nykyisin Ahvenanmaan purjehdusvedet eivät eroa muista alueista, ainakin mitä tulee veneilijöiden liikkumisoikeuteen, Anders Hellberg toteaa.

Uusi satamaopas on 224-sivuinen, kierrelehtinen teos, jonka sivut ovat vettähylkivää paperia, jotta kirja sopisi veneessä ulkokäyttöön.

Jokaisella satamalla on oma QR-koodinsa, jolla pääsee satamaoppaan kotisivuille, joilta löytyy lisätietoja satamista ja veneilystä Ahvenanmaalla.

Anders Hellberg vastaa teksteistä ja valokuvista, kun taas graafinen suunnittelija ja media-alan opettaja Peter Bergström on tuottanut oppaan satamakartat. Ben Johans, ahvenanmaalaisen PQR-kustantamon kustannustoimittaja ja graafinen suunnittelija, on tehnyt teoksen taiton ja vastaa teoksen julkaisemista.

Satamaopas ilmestyy myös suomenkielisenä versiona, joka valmistuu Helsingin, Tukholman ja Turun venemessuille. Ahvenanmaalaisesta satamaoppaasta julkaistaan myös lyhennetty painos Svenska Kryssarklubbenin vuosikirjassa 2013, joka ilmestyy kesäksi ja jaetaan seuran kaikille 43 000 jäsenelle. Satamaoppaan hinta on 39 euroa/350 kruunua. Opasta myydään suomalaisissa ja ruotsalaisissa vierassatamissa, veneliikkeissä sekä kirjakaupoissa Manner-Suomessa, Ahvenanmaalla ja Ruotsissa.

Satamaoppaan kotisivu avataan helmikuun ensimmäisellä viikolla: www.hamnguiden.ax

Tule tutustumaan satamaoppaaseen ja tapaamaan teoksen tekijöitä kevään suurille venemessuille:

Helsingin Vene-messut 8.–17.2., saaristolaisravintola Glada Laxenin messuosasto 4B 38 halli 4

Allt för Sjön -messut Tukholmassa 1.–10.3., Visit Ålandin messuosasto AG:05.

Lisätietoja:

Anders Hellberg, puh. +46 70 553 00 74, +358 457 570 2110
andershellberg707@gmail.com

Gabriella Nordlund, puh. 040 728 3330,
gabriella.nordlund@visitaland.com

Storagatan 8
AX-22100 Åland, Finland
www.visitaland.com

Visit Åland on Ahvenanmaan matkailualan virallinen jäsenjärjestö, johon kuuluu tällä hetkellä noin 320 jäsentä. Visit Åland:n pääasiallisena tehtävänä on markkinoida Ahvenanmaata matkakohteena ja kehittää Ahvenanmaan matkailua yhdessä paikallisen matkailuelinkeinon kanssa. www.visitaland.fi