ETRA Oy Kumipalvelu

Uusi vaihtoehto nahkaisille työkäsineille

Lehdistötiedote   •   Marras 14, 2011 11:10 EET

Nahka- ja PVC-työkäsineet eivät useinkaan suojaa tarpeeksi, ja jotkut niistä sisältävät vahingollisia aineita. Uudella Nitrotough™-sarjallaan Marigold tuo markkinoille nitriilikäsineen, joka on sekä Öko-tex-merkitty että sopii elintarvikkeiden käsittelyyn.

Marigold haluaa yritysten ajattelevan uudella tavalla ostaessaan työkäsineitä. Valmistaja, joka on yksi maailman suurimmista teollisuutta, asennnustyötä ja rakentamista varten tarkoitettujen suojakäsineiden valmistaja, on sen vuoksi laajentanut suosittua nitriilistä valmistettua Nitrotough™-valikoimaansa N1000-sarjalla, jolla on Öko-Tex-merkintä.

Se soveltuu myös elintarvikkeiden käsittelyyn, koska se täyttää EU-määräyksen 1935/2004 vaatimukset, mikä on edellytyksenä elintarvikealan ja niiden toimittajille kuten esimerkiksi pakkausten valmistajille.

– Käsineet valmistetaan vesipohjaisessa prosessissa ja pinnoite on ympäristöystävällinen ilman liuotinaineita. Ne ovat pH-neutraaleja ja testattu yli 100 kielletyllä kemikaalilla, eivätkä siten sisällä syöpää aiheuttavia aineita, pestisiidejä tai raskasmetalleja, dimetyyli formamidia (DMF), silikonia, ftalaatteja ja atsovärejä, sanoo Merete Pedersen, Marigoldin edustaja Pohjoismaissa

Vaihtoehto nahalle ja PU-muoville

Merete Pedersenin mukaan uusi Nitrotough™-sarja on tarkoitettu yleiseen käyttöön, joiden yhteydessä erityisesti nahka- ja keinonahkahansikkaat ovat tavallisia. – Nahkakäsineet eivät suojaa käyttäjiä öljyltä, vedeltä ja muilta nesteiltä, jotka tunkeutuvat helposti läpi. Käsineet tulevat silloin kylmiksi ja jäykiksi eivätkä tunnu mukavilta. Lisäksi ne eivät ole useinkaan erityisen kestäviä eivätkä suojaa erityisen hyvin teräviltä kohteilta. Nitriilillä on sitä vastoin monta etua. Ensinnäkin materiaali suojaa paljon paremmin öljyltä, voitelurasvalta ja muilta nesteiltä kuin nahka ja PU-muovi.

Käsineet, jotka sopivat moneen käyttötarkoitukseen

Nitrotough™ N1000-sarjan käsineet sopivat kaikkiin tilanteisiin, joissa vaaditaan suojaa mekaaniselta kulutukselta sekä rakennus- ja asennusalalla. Sarjaan kuuluu 4 mallia, joissa jokaisella on kaksi versiota - joko täysin nitriiliset tai 3/4-nitriiliset, ja paremman ilmanvaihdon takaamiseksi niiden päällinen on avoin. N1200 ja N1300-malleissa on nitriilipinta, kun taas N1500 ja N1700-malleissa on karhea pinta. Saatavat käsinekoot ovat 7-10.

– N1000-sarjaa pidetään erittäin kestävinä, ne suojaavat teräviltä kohteilta ja tuntuvat mukavilta, sanoo Merete Pedersen, joka korostaa myös sarjan hyvää tarttumiskykyä ja sormituntumaa, josta voidaan kiittää saumatonta nailonista tehtyä sisäpintaa. – Käsineitä voidaan käyttää kaikkialla, jossa on olemassa mekaanisen vaikutuksen vaara, lisäksi ne sopivat suurien elintarvikkeiden käsittelyyn. Ne sopivat mainiosti myös ruiskumaalaukseen, koska ne eivät sisällä silikonia.

Ympäristöystävällinen valmistus Euroopassa

Käsineet valmistetaan Euroopassa ja vastaavat vaativia ympäristövaatimuksia. – Valmistuksessa ajatellaan mahdollisimman paljon ympäristövaikutuksia, kertoo Merete Pedersen.

Hän muistuttaa, että korkeateknologiset tuotteet Portugalissa ovat saaneet ISO 9001–2000, ISO 14001 sekä EY:n ympäristöasioiden hallinta- ja auditointijärjestelmän (EMAS) hyväksynnän. – EMAS-vaatimukset ovat erittäin vaativia ja ovat vaativampia kuin esimerkiksi ISO 14001, sanoo hän lopuksi.

Marigold Industrial®, joka on yksi maailman suurimmista käsisuojien toimittajista, kuuluu Comasec International Group:iin (CMIG). Konsernin pääkonttori sijaitsee Pariisissa, ja se valmistaa yli 100 miljoonaa käsinettä vuosittain Portugalissa ja Malesiassa sijaitsevissa tehtaissaan. CMIG haluaa kiinnittää huomioita ympäristöön ja arvoketjun säästämiseen. Se tulee esille, kun puhutaan energiankulutuksesta, hukkaveden käytöstä, ympäristöystävällisistä pakkauksista, hukkaamisen vähenemisestä ja sertifioinnista. Konserni on lisäksi tunnettu Öko-Tex-merkityistä käsineistään. www.marigold-industrial.com, nordics@marigold-industrial.com

Lataa korkearesoluutio kuvat: http://www.epicent.dk/mgi.html