Elisa

Uusin tutkimus suomalaisista 3G-verkoista: Elisalla kattavin verkko Länsi-Suomessa

Lehdistötiedote   •   Kesä 22, 2011 11:04 EEST

Elisalla on Länsi-Suomessa kattavin 3G-verkko ja eniten tukiasemia. Nopeuden osalta kaikkien operaattoreiden tulokset ovat parantuneet edellisestä mittauksesta. Tiedot käyvät ilmi European Communications Oy:n kuudennesta valtakunnallisesta 3G-verkkojen mittaustutkimuksesta. Erityisesti älypuhelinten räjähdysmäinen suosio on vauhdittanut suomalaisten 3G-verkkojen nopeaa kehitystä ja mobiililaajakaistan käyttö on yleistynyt Suomessa erittäin nopeasti. – Suomalaiset liikkuvat varsinkin kesäaikaan paljon ja entistä kattavamman verkon ansiosta asiakkaamme voivat hyödyntää Elisan ja Saunalahden palveluita myös etätyössä ja kesämökeillä. Mobiiliverkon kattavuus ja tiedonsiirtonopeudet ovat juuri niitä ominaisuuksia, joita asiakkaat arvostavat kun he surffaavat netissä, katsovat videoita tai lataavat musiikkia, summaa Elisan Länsi-Suomen aluejohtaja Harri Salo. Kevään aikana 3G -verkkoa laajennettiin merkittävästi Kiikalan, Köyliön, Pöytyän, Raision, Suomusjärven, Turun ja Uudenkaupungin alueilla. Kesän aikana 3G-verkon saatavuus paranee Houtskarin, Iniön, Kemiön, Naantalin, Nauvon ja Paraisten alueilla. Verkkoa parannetaan myös Porin, Someron ja Salon alueilla. Elisa investoi vuosittain merkittävän osan liikevaihdostaan valtakunnallisen verkkonsa kehittämiseen. Sen ansiosta Elisan ja Saunalahden asiakkaille voidaan tarjota kattavat ja nopeat 3G-verkon palvelut, mikä takaa häiriöttömän mobiilipalveluiden käytön kaikkialla Suomessa. Elisan 4G-verkko palvelee jo yritysasiakkaita Etelä-Suomessa ja Elisa aikoo laajentaa 4G-palveluiden saatavuusaluetta lähitulevaisuudessa. ECE:n uusin tutkimus sekä aikaisemmin julkaistut tutkimukset: www.elisa.fi/pressi Lisätietoja: www.vertaaverkkoja.fi sekä www.elisa.fi/kuuluvuus Lisätiedot Elisa Oyj, Länsi-Suomen aluejohtaja Harri Salo, puh. 050 313 0809 Perustiedot tutkimuksesta: Riippumaton asiantuntijayritys European Communications Engineering Oy on tutkinut vuodesta 2008 lähtien Elisan toimeksiannosta suomalaisten 3G-verkkojen kattavuutta ja toimivuutta. Kuudes tutkimus tehtiin helmi-huhtikuussa 2011 ja se käsitti 100 paikkakuntaa. Verkkojen eroja selvitettiin kaikkiaan 11 507 kilometrin matkalta, ja mitatut paikkakunnat kattavat noin 75 % koko maan väestöstä. Paikkakunnat ja ajoreitit valitsee tutkimuksen tekijä, ja 50 suurinta paikkakuntaa lukuun ottamatta ne ovat etukäteen vain tutkimuksen tekijän tiedossa. ECE tekee mittauksia useille eri operaattoreille ja regulaattoreille kansainvälisesti. Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme viihtymistä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman 3G-verkon. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 600. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi