If Vakuutus

Vahinkotilastot: Nuoret aikuiset karauttavat karille muita useammin

Lehdistötiedote   •   Heinä 07, 2016 08:00 EEST

Karilleajot ovat lisääntyneet maltillisesti viime vuosina. Eniten karilleajoja sattuu sydänkesän viikonloppuina, kun veneitä on vesillä eniten. Vahinkotilastojen mukaan alle 30-vuotiailla kuljettajilla on kohonnut riski karauttaa kiville.

Siinä ovat vitsit vähissä, kun vene karahtaa karille parhaan lomasesongin keskellä ja veneilysuunnitelmat menevät uusiksi. Tämä on kuitenkin tuttu tilanne yllättävän monille veneilijöille.

If Vahinkovakuutusyhtiö analysoi yhteensä 3600 karilleajo- ja törmäysvahinkoa vuosilta 2009–2014. Vahinkotilastot paljastavat, että karilleajojen sesonkikuukausi on heinäkuu. Eniten karilleajoja sattuu viikonloppuisin.

– Karilleajoja sattuu heinäkuun ohella paljon myös kesä- ja elokuussa. Mitä enemmän veneitä on liikenteessä, sitä enemmän karilleajojakin sattuu. Viime kesä oli säiden puolesta surkea, joten tänä kesänä karilleajot todennäköisesti lisääntyvät reippaasti viime vuoteen verrattuna, korvauskeskusjohtaja Juha T. Virtanen Ifistä kertoo.

Vahinkotilastoista selviää, että alle 30-vuotiaille sattuu karilleajoja muita ikäryhmiä useammin. Nuoret aikuiset karauttavat kiville muita useammin venetyypistä riippumatta. Osasyy nuorten veneilijöiden vahinkoihin saattaa olla kokemattomuus.

– Plotteri on hyvä apulainen mutta huono isäntä vesillä. Perinteiset navigointitaidot ovat tekniikasta huolimatta edelleen olennaisia veneillessä. Jos ne ovat heikoissa kantimissa, riskit lisääntyvät selvästi, Virtanen lisää.

Karilleajot ovat lisääntyneet hieman vuodesta 2012 lähtien. If korvaa venevakuutuksesta useita satoja karilleajoja vuosittain.

Näin vältät karilleajot:

– Navigoi jatkuvasti veneestä ulos.

– Seuraa merikortista ja/tai plotterista omaa sijaintiasi.

– Sopeuta oma ajovauhti aina tilanteeseen sopivaksi.

– Opettele käsittelemään venettäsi. Vene pitää olla hyvin hyppysissä, jos joudut esimerkiksi vaihtamaan kurssia äkillisesti tai väistämään yllättäen muita. Esimerkiksi saaristolaivurikursseilla pääsee helposti kartuttamaan osaamistaan.

Lisätiedot:

Juha T. Virtanen, korvauskeskusjohtaja, If, p. 050 424 5664, juha.t.virtanen@if.fi

Tutustu veneilijän tietopankkiin
Miksi vene kannattaa katsastaa

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.