Maksuturva

Vain prosentti verkkokaupan reklamaatioista johtuu matkalla rikkoutuneista tuotteista

Lehdistötiedote   •   Helmi 18, 2011 11:52 EET

Niissä verkkokaupan reklamaatioissa, jotka kuluttajat tekevät heti tuotteen vastaanotettuaan, vain noin 1,3 prosentissa syynä on rikkoutunut tuote. Vastaavasti yli 36 prosenttia reklamaatioista johtuu siitä, että tuotetta ei ole pystytty toimittamaan lainkaan.

Luvut selviävät Suomen Maksuturva Oy:n tekemästä verkkokauppa-analyysistä, jossa käytiin läpi yli 50 000 vuoden 2010 aikana tehtyä verkkokauppatilausta.

Valitettavan usein verkkokauppias joutuu siis myymään ”ei oota”. Yksi syy tähän on puutteellinen tiedonkulku verkkokaupan ja varastonhallinnan välillä, mikä on melko yleistä pk-sektorin verkkokaupoissa.

Pelko tuotteen rikkoutumisesta ei sen sijaan ole tutkimuksen valossa kovin aiheellinen. Tuotteen rikkoutuminen johtuu useimmiten huolimattomasta pakkaamisesta. Tämä on todennäköisempää tapauksissa, joissa varasto on ulkoistettu kumppanille, joka ei huomioi pakkaamisen erityistarpeita, kun tuote toimitetaan esimerkiksi maanrajojen yli monen logistisen vaiheen kautta ostajan kotiovelle. Esimerkkejä löytyy tapauksista, joissa jopa reklamaation jälkeen on toimitettu uusi huonosti pakattu tuote, joka sekin on särkynyt matkalla pohjoismaasta toiseen.

- Edelleen yksi merkittävä syy tiettyjen tuoteryhmien verkkokaupan tahmeudelle on pelko tuotteen rikkoutumisesta matkalla, toteaa Jani Vertanen Suomen Maksuturvasta. Tekemämme selvityksen mukaan tuote rikkoutuu kuitenkin toimituksen aikana erittäin harvoin, ja mukana otannassa oli myös niin sanottuja helposti särkyviä tuotteita kuten elektroniikkaa, valaisimia ja design-tuotteita, Vertanen jatkaa.

Verkkokaupasta ostaminen on tehdyn tutkimuksenkin valossa hyvin varma tapa hoitaa asiointiaan. Etenkin suomalaisista verkkokaupoista tilaaminen sujuu pääsääntöisesti erittäin hyvin. Parannettavaa olisi lähinnä esimerkiksi yritysten omissa asiakaspalvelu- ja palautusprosesseissa, ei niinkään toimittamiseen liittyvissä kysymyksissä toteaa alaa edistävän Verkkoteollisuus ry:n toimitusjohtaja Jani Muhonen.

Selvityksessä analysoitiin Maksuturva-palvelun kautta tehtyjen reklamaatioiden syitä. Palvelussa ostaja saa rahansa takaisin, mikäli tekee reklamaation heti vastaanotettuaan ja tarkistettuaan tilauksensa.

Jani Vertanen, myynti- ja markkinointijohtaja, Suomen Maksuturva Oy
jani.vertanen@maksuturva.fi

Suomen Maksuturva Oy (http://www.maksuturva.fi) on sähköisen kaupankäynnin maksujenvälitykseen erikoistunut asiantuntijatalo. Yrityksen asiakkaisiin lukeutuu eri toimialojen markkinajohtajia kuten Hanakat-ketju, Suomen Polkupyörätukku ja Unikulma.

Verkkoteollisuus ry on suomalaisten yritysten perustama yhdistys, jonka missiona on edistää liiketoimintaa verkossa ja luoda kilpailukykyä kotimaisille yrityksille. Jäseniämme ovat mm. Itella, Luottokunta, Veikkaus, Alma Media, Also Finland ja Suomen Maksuturva.