Puuliitto

Vapon pellettitehtaiden toimintaa jatkettava!

Lehdistötiedote   •   Marras 18, 2011 12:32 EET

Ohessa Puuliiton puheenjohtajan Sakari Lepolan kannanotto, joka koskee Vapon pellettitehtaita uhkaavaa lakkauttamista: ”Puuliitto on seurannut huolestuneena Vapon pellettitehtaiden lakkauttamiseen liittyviä yt-neuvotteluja. Valtion omistusohjauksen kautta Vapon päätös sulkea pellettitehtaat on jäsentemme, veronmaksajien sekä ilmasto – ja ympäristönäkökohtien näkökulmasta katsottuna järjetön.

Vapo ulkoisti vuonna 2010 pellettitoiminnan käyttötehtävät alihankkija Maintpartnerille. Kuluvan vuoden lokakuussa Vapo ilmoitti lopettavansa osan liiketoimintaa ja jätti tehtaiden sulkemisen ja henkilöstön irtisanomisen ulkopuoliselle alihankkijalleen.

Suorien työpaikkojen menetys ei ole suuri, mutta välillisesti vaikutukset ulottuvat ympäristö- ja ilmastovaikutusten lisäksi metsänomistajiin, metsäalan työntekijöihin ja yrittäjiin. Vapo vaarantaa ratkaisullaan myös omien sahojensa kannattavuutta Pohjois-Karjalassa.

Ilomantsissa Vapo tuottaa höyrylämpölaitoksella lämmön Ilomantsin keskustaan sekä sähköä sekä pellettiä. Raaka-aineena käytetään valtaosaltaan sahanpurua. Uhkana on, että puru tullaan korvamaan raskaalla polttoöljyllä.

Vapo ilmoittaa tekevänsä tämän vuoden tilinpäätökseen 29 miljoonan euron alaskirjauksen suljettavista tehtaista. Varmaankin ensi vuonna tehtaat myydään ja johtajat nostelevat syntyneestä voitoista tulospalkkiota.

Vai tekeekö Vapo kuten UPM Kaukaalla: vie koneet Venäjälle ja räjäyttää rakennukset? Siihen ei edes Stalin omana aikanaan pystynyt.

Puuliitto vaatii, että Vapo peruuttaa marraskuun ja joulukuun loppuun ajoittuvat pelletin tuotannon lopettamiset ja tuotantoa jatketaan, kunnes löydetään potentiaalisia jatkajia pelletin tuotannolle ja Ilomantsin lämpö- ja energialaitokselle. Tehtaat pitää myydä kirjanpitoarvosta sille, joka haluaa jatkaa toimintaa. Tällä turvataan työpaikat ja mahdollistetaan uudelle yrittäjälle toimintaedellytykset.

Toisena vaihtoehtona on tuotannon keskeyttäminen ja henkilöstön lomauttaminen kunnes liiketoiminnan jatkamismahdollisuudet on selvitetty perusteellisesti.

Henkilöstöedustajamme sekä kuntapäättäjät ovat lähestyneet valtion omistaja- ja teollisuuspolitiikasta vastaavia ministereitä kylmin tuloksin. Täytynee päätellä, että ministerit Heidi Hautala ja Jyrki Häkämies hyväksyvät tehtaiden sulkemisen ja heidän energia- ja teollisuuspolitiikkansa johtaa öljysidonnaisuuteen.

Vapo on ulkoistamisella siirtänyt riskit ja vastuut näillä tempuilla ulkopuoliselle toimijalle, jotta oma puhtoinen julkikuva säilyy. Tällainen toimintamalli tulee pikaisesti tukkia lainsäädäntökeinoin muun muassa laajentamalla yt-lain ulottuvuutta ja pidentämällä liikkeenluovuttajan vastuuta. ”