Editor Helsinki Oy

Venäjän kauppaa ei pidä pelätä – ammattilainen auttaa välttämään sudenkuopat

Lehdistötiedote   •   Joulu 07, 2012 11:33 EET

Venäjä on noussut  Suomen toiseksi suurimmaksi vientimaaksi. Monissa yrityksissä mietitäänkin naapurimaan markkinoille menoa, mutta mistä pitäisi lähteä liikkeelle? Onko tuote markkinoille sopiva? Minkälainen on kilpailutilanne? Kuinka siellä toimitaan? Vaikka liiketoimintakulttuuri on erilaista, ei mystisen idän ja kielimuurin tarvitse olla este.

– Pelätä ei tarvitse, mutta ammattilaisia kannattaa kuitenkin hyödyntää perusvirheiden välttämiseksi, sanoo toimitusjohtaja Taina Kalintiv Venäjän ja IVY-kaupan myynti-, markkinointi- ja valmennuspalveluja tarjoavasta Sarus Oy:stä.

Sarus ei ole ainoastaan konsulttitoimisto. Yrityksen palveluissa on kyse ennemminkin konsultoivasta myynti- ja markkinointityöstä: markkinakartoituksista kumppaneiden hakuun ja neuvottelutukeen sekä markkinointimateriaalien lokalisoinnista vientimyynnin toimenpiteisiin. Sarus toimii Venäjän lisäksi Valko-Venäjän, Ukrainan ja Kazakstanin alueilla, joissa on myös paljon mahdollisuuksia suomalaisyrityksille.

Saruksen asiantuntijoilla on vahva idänkaupan kokemus ja hyvät suhdeverkostot, joiden avulla oikeat ovet aukeavat.

– Olemme käytännön vientityön lisäresurssi yrityksille, joilla ei ole kokeneita ja kielitaitoisia idänkaupan ammattilaisia. Voimme toimia asiakkaidemme markkinointi- ja vientitiiminä ennen kuin yritys palkkaa omaa väkeä, sanoo projektijohtaja Pia Kähärä.

Kulttuurin tuntemus tärkeätä

Idänkaupassa suhteiden luomiseen pitää panostaa henkilökohtaisilla tapaamisilla. Vanha oppi siitä, että ensin täytyy myydä itsensä ja sitten vasta tuotteensa, pätee erittäin hyvin. Hyvä kielitaito ja kulttuurin tuntemus ovat tärkeitä, koska asiakastapaamisissa on osattava tulkita ”rivien välistä”.

– Kohdemarkkinoillamme parhaaseen tulokseen pääsee venäjän kielellä, vaikka englannillakin pärjää joskus, kiteyttää Kalintiv.

Suomalainen laatumielikuva ”Made in Finland” on brändi. Tuotteen ja yhteistyön hyödyt pitää kuitenkin osata myydä asiakkaalle ja partnerille, koska venäläiset ovat piinkovia ostajia. Valmistautumattomana Venäjälle ei kannata lähteä. Perusasioiden kuten tuotekonseptien, yritysbrändin ja myyntiargumenttien lokalisoinnin täytyy olla kunnossa. Yrityksen pienuuskin pitää osata kääntää vahvuudeksi, koska Venäjällä mittakaava on suurempi.

Sarus kannustaa suomalaisia yrityksiä katsomaan avoimin mielin idän markkinoille.

– Vienti alueelle kasvaa koko ajan ja kysyntää on monella alalla. Yritysten kannattaa ainakin selvittää mahdollisuutensa Venäjän ja IVY-maiden markkinoilla, sanoo Kähärä.

www.sarus.fi

Editori Helsinki Oy -yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Vastaava tuottaja Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi