Editor Helsinki Oy

Venäläisyrityksistä vientivetureita Suomeen?

Lehdistötiedote   •   Huhti 26, 2013 12:12 EEST

Erinomainen sijainti EU:n itärajalla, huipputason Venäjä-osaaminen, Suomen kansainvälisin kampus ja huomattavat panostukset innovaatio­toiminnan kehittämiseen ovat Lappeenrannan kilpailuvaltit venäläis­yritysten houkuttelemiseksi seudulle.

Kaakkois-Suomen visiona on profiloitua Venäjään liittyvien palvelujen Euroopan tason ykkösosaajaksi. Tämän osaamisklusterin kehittymiselle luodaan yhdessä vankka alusta. Tavoitteena on vauhdittaa venäläisten yritysten sijoittumista Lappeenrantaan, edistää alueen yritysten yhteyksiä Venäjälle ja vahvistaa Lappeenrannan roolia Venäjän ja Suomen innovaatiotoimijoiden keskuudessa.

Innovaatiotoiminta erityisen merkittävässä roolissa

– Tätä työtä on tehty menestyksekkäästi jo vuosikymmeniä, mutta teknologiset edistysaskeleet ovat nostaneet innovaatiotoiminnan erityisen merkittävään rooliin, kertoo Wirma Lappeenranta Oy:n kehityspäällikkö Eeva Pihlajaniemi. Sen yhtenä näkyvänä osana on ollut jo kolme kertaa järjestetty EU-Venäjä Innovaatiofoorumi.

Yhteiseksi teemaksi tapahtumille valittiin rohkeasti Challenging the Future, jolla halutaan korostaa ennakkoluulotonta asennetta: menestyäkseen tulevaisuudessa yritysten täytyy lähteä rohkeasti uusille poluille ja tarvittaessa haastaa vanhoja toimintatapoja.

Koko Suomi voi hyötyä osaamisestamme

Neljäs EU-Venäjä Innovaatiofoorumi järjestetään 4.-6.6.2014 Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla yhteistyössä yliopiston ja Lappeenrannan kaupungin kanssa.

Kolmas innovaatiofoorumi ja sen yhteydessä järjestetty eurooppalaisten yrityskehitysyhtiöiden verkoston EBN-kongressi kokosivat kesäkuussa 2012 Lappeenrantaan yli 800 yritysmaailman, koulutuksen ja yrityskehityksen asiantuntijaa 34 eri maasta. Kolmipäiväisen tapahtuman aiheena olivat taloudellisen kasvun mahdollisuudet ja keinot.

– Vaikka päätehtävämme onkin oman talousalueemme kehittäminen ja sen kautta työpaikkojen luominen, Venäjällä on niin suuri innovaatio- ja markkinapotentiaali, että se tarjoaa kasvumahdollisuuksia suomalaisille yrityksille talousalueesta tai toimialasta riippumatta.

Suomen kautta kansainvälisille markkinoille

– Lappeenrannassa on tällä hetkellä noin 300, koko Suomessa 2800 venäläistaustaista yritystä. Suomen vakaa liiketoimintaympäristö, luotettava virkamiehistö, raaka-aineiden laatu ja EU:ssa sijaitsevana yrityksenä pääsy koko Schengen-alueelle houkuttavat kansainvälistymään pyrkiviä venäläisyrityksiä.

Aivan uusia liiketoimintamahdollisuuksia Wirma hakee venäläisten innovaatioiden systemaattisella keruu- ja kaupallistamisjärjestelmällä. Sen tavoitteena on saada Suomeen venäläisiin innovaatioihin pohjautuvia yrityksiä ja tukea suomalaisten yritysten kasvua tarjoa­malla mahdollisuuksia uuden liiketoiminnan kehittämiseen venäläisiä innovaatioita hyödyntämällä.

Ideoista syntynyt jo yrityksiä

Kolmen toimintavuoden aikana on kerätty noin 700 ideaa, joista 80 on otettu tarkempaan tarkasteluun. Näistä on tähän mennessä syntynyt kahdeksan uutta yritystä. Toimintamalli pitää sisällään työkalut, verkostot sekä arviointiprosessin ja sitä tukevan tietokantatyökalun. Tänä vuonna innovaatioaihioiden ja keksintöjen tuominen Venäjältä Suomeen tulee osaksi Wirman pysyvää palveluvalikoimaa.

– Tämä palvelu on avoin kaikille. Sitä käyttämällä pääsee ideoiden tietopankkiin ja voi osallistua niiden arviointiin. Viemällä ideoita eteenpäin omalla alueella, tarjoaa se uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Teemme jo yhteistyötä Helsingin, Turun, Mikkelin, Kouvolan ja Kotkan kanssa. Palveluun pääsee mukaan ottamalla minuun yhteyttä! Lisätietoja löytyy osoitteesta www.wirma.fi – palvelut.

Teksti: Maarit Reingoldt

Editori Helsinki Oy -yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Vastaava tuottaja Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi