Vasemmistoliitto

VETO -hankkeesta on veto poissa

Lehdistötiedote   •   Marras 18, 2011 10:42 EET

Kansanedustaja Risto Kalliorinteen tiedote VETO-työryhmästä.

Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja, kansanedustaja Risto Kalliorinne haluaa kiinnittää huomiota Valtiovarainministeriössä toimineen VETO -työryhmän esitysten etenemiseen. Työryhmä on selvittänyt Verohallinnon, Tullin ja Ajoneuvohallintakeskuksen verotustoimintoja ja esittää toimintojen keskittämistä Verohallintoon.

- Viime vaalikaudella "pöytälaatikkoon" laitetun VETO -hankkeen henkiinherättäminen ei kannata. Hanketta vastustavat voimakkaasti Tulliliitto ja Tullihallitus, VETO -työryhmän esitysten eteenpäinviemisestä ei ole myöskään sovittu mitään hallitusohjelmassa, Kalliorinne sanoo.

Kalliorinne pelkää, että VETO -työryhmän esitysten myötä rapautetaan Tullin mahdollisuuksia puuttua tehokkaasti harmaaseen talouteen. Tarkastuksen ja rikostorjunnan mahdollisuudet puuttua laittomaan toimintaan heikkenisivät ja veronkannossa avattaisiin ovi harmaalle taloudelle.

- Epävirallisten tietojen mukaan valtionvarainministeriössä on jälleen kaivettu VETO -työryhmän esitykset esiin ja valmistellaan hankkeen henkiinherätystä. Ministeriössä olisi ymmärrettävä, että hallitusohjelman ulkopuolelta tulevia suuria hallinnonuudistuksia on täysin epärealistista yrittää viedä eteenpäin ja siksi koko touhu on virkamiesten työajan tuhlausta: Se ainoastaan luo epävarmuutta Tullilaitoksen henkilöstön (2500) keskuuteen.

Kalliorinne muistuttaa, että Tullin kantamien verojen vuosittainen määrä on ollut jopa 10 miljardia euroa (2008) ja toiminnan merkitys valtiontaloudelle on suuri. Tulli on toteuttanut sille määrätyt valtion tuottavuusohjelman toimenpiteet tunnollisesti, eikä sen toimintakykyä pidä enää rapauttaa kyseenalaisilla hallinnonuudistamisprojekteilla.

- VETO -työryhmän esitysten toteuttaminen aiheuttaa välittömästi ylimääräiset 10-15 miljoonan euron kustannukset. Samalla vaarannettaisiin useiden kymmenien, jopa satojen miljoonien, eurojen verokertymät. Muutosten tuottavuutta ja taloudellisuutta perustellaan ainoastaan "pitkällä aikavälillä saavutettavilla hyödyillä" ilman konkreettisia laskelmia tehokkuuden kasvusta. Tämän vuoksi VETO -työryhmän esitykset on syytä jättää sinne pöytälaatikkoon, mihin ne vuonna 2010 laitettiin.