Novo Nordisk

Victoza®-valmisteelle myyntiluvan laajennus aikuisten tyypin 2 diabeteksen hoidossa

Lehdistötiedote   •   Touko 07, 2014 10:17 EEST

Euroopan komissio on 28. päivä huhtikuuta vahvistanut Euroopan Lääkeviraston (EMA) suosituksesta laajennetun käyttöaiheen Victoza® (liraglutidi) –valmisteelle käytettäväksi yhdessä perusinsuliinin kanssa tyypin 2 diabeteksen hoidossa.

Jatkossa kerran vuorokaudessa käytettävä ihmisen glukagonin kaltaisen peptidi 1:n (GLP-1) analogi Victoza® voidaan lisätä perusinsuliinihoitoon (esim. glargin- tai detemirinsuliinit). Vastaavasti lääkärit voivat määrätä kerran vuorokaudessa käytettävää Tresiba®-perusinsuliinia yhdessä GLP-1-reseptorin agonistien kuten Victoza®-valmisteen kanssa.

”Tämä on erinomainen uutinen tyypin 2 diabetesta sairastaville ja heidän lääkäreilleen. Myyntiluvan päivitys antaa lääkäreille lisää mahdollisuuksia potilaan yksilölliseen hoitoon ja auttaa potilaita saavuttamaan verenglukoositavoitteensa, etenkin jos hypoglykemia ja painonnousu ovat aiheuttaneet huolta”, toteaa lääketieteellinen johtaja Tero Saukkonen Novo Nordisk Farma Oy:stä.

Euroopan lääkeviraston (EMA) lääkevalmistekomitean (CHMP) suositus perustui neljästä faasin 3 kliinisestä tutkimuksesta[i][ii][iii][iv]saatuihin teho- ja siedettävyystietoihin. Kaikki neljä tutkimusta suoritettiin tyypin 2 diabetesta sairastaville aikuisille.

Victoza®

Victoza® (liraglutidi) on ihmisen glukagonin kaltaisen peptidi 1:n (GLP-1) analogi, jonka aminohappojärjestys on 97-prosenttisesti samanlainen kuin ihmisen GLP-1:n. Luonnollisen GLP-1:n tavoin Victoza® stimuloi insuliinin eritystä beetasoluista ja hillitsee glukagonin eritystä alfasoluista vain silloin, kun verensokeri on korkealla. Glukoosiriippuvaisen toimintamekanismin ansiosta Victoza®-valmisteen käyttöön liittyvä hypoglykemia on vähäistä[v]. Lisäksi Victoza® vähentää ruokahalua ja siten myös syödyn ravinnon määrää, mikä edistää painonhallintaa ja vähentää rasvakudosta.

:

Lääketieteellinen johtaja

Tero Saukkonen

Puh: 040 843 3339

tskk@novonordisk.com

Yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtaja

Karoliina Vuopala

Puh: 050 4320708

kvup@novonordisk.com

[i] Mathieu C, et al. A comparison of adding liraglutide versus a single daily dose of insulin aspart to insulin degludec in subjects with type 2 diabetes (BEGIN: VICTOZA ADD-ON). Diabetes Obes Metab. 20.1.2014 [sähköinen julkaisu ennen painettua].

[ii] DUAL™ I. Data on file NN9068-3697.

[iii] DUAL™ II. Data on file NN9068-3912.

[iv] DeVries JH, et al. Sequential intensification of metformin treatment in type 2 diabetes with liraglutide followed by randomized addition of basal insulin prompted by A1C targets. Diabetes Care. 2012;35:1446–54.

[v] Hypoglykemiaa on ensisijaisesti havaittu, kun Victoza®-hoidon lisänä on ollut sulfonyyliurea.

Novo Nordisk on globaali lääkealan yritys, jolla on 90 vuoden kokemus edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä. Novo Nordisk on johtavassa asemassa myös veren hyytymishäiriöiden, kasvuhäiriöiden ja naisten vaihdevuosien hormonihoidon alueilla.
Lisätietoa on luettavissa: www.novonordisk.fi ja www.novonordisk.com

Seuraa uutishuonettamme Mynewsdeskissä http://www.mynewsdesk.com/fi/pressroom/novo-nordisk