Visit Estonia Finland

Viro avautuu suomalaismatkailijoille entistä laajemmin uusien ilmasiltojen myötä

Lehdistötiedote   •   Maalis 27, 2012 14:23 EEST

Viimeistään Estonian Airin uusien Tallinnan-lentoreittien myötä Virossa voi pistäytyä kylässä kuin konkreettisen naapurin luona. Tiheämpi liikenne ja lyhenevät matka-ajat parantavat Viron matkailun edistämiskeskuksen aluejohtajan Toomas Tärkin mukaan sekä Tallinnan että muiden maakuntien houkuttelevuutta. Näkemistä ja tekemistä maasta löytyy jokaiseen makuun.

Estonian Airin uudet lentoyhteydet Helsingistä, Joensuusta, Jyväskylästä ja Kajaanista Tallinnaan avautuvat näinä päivinä. Lisäksi yhtiö on solminut kansainvälisen jääkiekkoliitto IIHF:n kanssa partneruussopimuksen, jonka myötä se on peräkkäisinä vuosina 2012 ja 2013 Helsingissä ja Tukholmassa järjestettävien jääkiekon MM-kisojen virallinen lentoyhtiö

Tallinnassa ollaan luottavaisia kahden tänä keväänä valmistuvan matkailumagneetin vetovoimaan. Neljän vuoden modernisoinnin tuloksena huhtikuun alussa (5.4.)  yleisölle aukeaa Tallinnan Teletorni –  hulppeiden näköalojen, oman tv-studion, virolaisten uudelleenitsenäistymisen hetkistä ja saavutuksista kertovien multimedianäyttelyiden sekä kesäisiä jazz-konsertteja isännöivän kahvila-ravintolan tyyssija (www.teletorn.ee).

Toukokuussa (11.5.) avautuu puolestaan Lennusadam eli ainutlaatuisiin, vuosina 1916–1917 rakennuttamiin vesilentokonehalleihin muuttava Viron Merimuseo. Meren pohjaan, sen pinnalle sekä ilmaan kolmessa tasossa sijoitettu näyttelykokonaisuus sisältää muun muassa maailmassa pisimpään vesillä olleen sukellusveneen, lento- ja sukellusvenesimulaattoreita sekä paljon muuta myös merenkäyntitaitoja opettavaa nähtävää (www.lennusadam.eu).

”On kuitenkin hyvä muistaa, että Suomessakin vain Helsinkiin tutustuva matkailija jää paljosta kauniista ja mielenkiintoisesta tietämättömäksi. Tallinnasta ehtii noin kahdessa tunnissa Viron lähes joka kolkkaan. Lentoasemalla toimii viisi kansainvälistä autonvuokrausfirmaa, ja 30 senttiä litralta Suomea edullisemman bensan uskoisin hymyilyttävän vuokraajan kukkaroa. Bussiliikenne on modernin tiheää, ja selkeät aikataulut sekä liput ovat netistä (www.bussireisid.ee) saatavilla”, kertoo Viron matkailun edistämiskeskuksen Suomen aluejohtaja Toomas Tärk.

Viron majotusliikkeiden palveluja käytti vuoden 2011 aikana 840 714 suomalaisturistia, jotka viettivät Virossa yhteensä 1,68 miljoonaa yötä. Uusia suomalaismatkailijoiden yöpymisennätyksiä kirjattiin viime vuonna Tallinnan lisäksi myös Tartossa sekä Rakveren kaupungin ympäröimällä Lääne-Virumaalla. Näissä kohteissa sekä kaikkialla muualla Virossa – Pärnun rantadyyneiltä Peipsi-järven ortodoksikyliin sekä Võrun ja Otepään kukkuloilta Länsi-Viron ja Saarenmaan lintumatalikoille ulottuvassa elämystentäyteisessä maassa – tapahtuvasta voi tietoa hankkia kattavan suomenkielisen matkailuportaalin www.visitestonia.com/fi avulla.

”Alkava kevät- ja kesäkausi on tulvillaan idyllisiä kansankulttuuritapahtumia, iloisia markkinapäiviä, urheilukilpailuja, rallin ja muiden autoharrastajien kokoontumisia sekä kansainvälisen tason musiikkifestivaaleja, joihin kotiyleisön ohella on aina ystävällisesti toivotettu tervetulleiksi myös vierailijat”,  lisää Viron matkailun edistämiskeskuksen markkinointijohtaja Malle Kolnes.

Perinteisten ranta-, kylpylä- ja kaupunkilomailijoiden ohella Viron Matkailun edistämiskeskus tarjoaa ”Loma luonnon helmassa 2012”-teemavuoden merkeissä ideoita ja inspiraatiota luontomatkailijoille. Visitestonia.com -portaalin ”Tehtävää ja nähtävää”-osiosta löytyy runsaasti tietoa maan suurista metsä- ja suoalueista, kansallis- ja luonnonpuistoista, kuvankauniista järvistä kalastussääntöineen sekä ohjelmatarjonnasta golfin, lintubongailun, metsästyksen ja karavaanilomailun harrastajille.

”Ajankohtaisena seikkana mainittakoon vielä se, että Lounais-Virossa Soomaan kansallispuistossa käynnistyi melontaharrastajien riemuksi kuuluisa viides vuodenaika eli tulvakausi juuri muutama päivä sitten. Joka kevät sadat elleivät jopa tuhannet ulkoilusta kiinnostuneet ihmiset tarttuvat mahdollisuuteen kokea turvallinen ja opastettu melonta- tai veneilyretki tavallisesta täysin poikkeavassa ympäristössä, metsien ja peltoaukeiden keskellä”, Malle Kolnes kertoo. Lisätietoja ja live-nettikameran kuvaa Soomaalta voi tutkia mm. Viron Luontokalenterin Internet-sivulta www.looduskalender.ee/en .

Hyödyllisiä linkkejä medialle:

Viron matkailun edistämiskeskuksen suomenkielinen matkailuportaali www.visitetonia.com/fi

Viron matkailun edistämiskeskuksen kuvapankki: http://photos.visitestonia.com/eng

Tuoreimmat lehdistötiedotteet MyNewsDeskista www.mynewsdesk.com/fi/pressroom/visit-estonia-finland

Viron matkailun edistämiskeskuksen suomenkieliset esitteet, mm. kulttuurikalenteri 2012 www.visitestonia.com/fi/virosta/esitteita
Tallinnan kaupungin matkailutoimiston matkailuportaali www.tourism.tallinn.ee