Bilia

Volvo Car Corporation parantaa autojen turvallisuutta uusilla viestintäjärjestelmillä

Lehdistötiedote   •   Loka 23, 2012 09:19 EEST

Autojen ja liikenneympäristön keskinäinen yhteydenpito avaa uusia mahdollisuuksia. Tärkeää tietoa voidaan jakaa ja vaihtaa – näin ajamisesta tulee turvallisempaa sekä miellyttävämpää.

Volvo Car Corporation liittyi tästä syystä CAR 2 CAR konsortioon yhdessä eurooppalaisten autonvalmistajien ja alihankkijoiden kanssa. Tavoitteena on saada tämä yhteinen sovellus valmiiksi viiden vuoden aikana.

-Tulevaisuudessa meillä on autojen välillä kehittynyt tietoverkko, mikä viestii keskeisiä tietoja, kuten sijaintia, nopeutta ja ajosuuntaa, sanoo Volvo Car Corporationin ITS:n (Intelligent Transport Systems) projektipäällikkö Erik Israelsson.

Volvo Car Corporation allekirjoitti äskettäin aiepöytäkirjan muiden CAR 2 CAR yhteenliittymän jäsenten kanssa yhtenäisen autojen välisen viestintäjärjestelmän käyttöönotosta vuonna 2016.

Tavoitteena on, että viestintäjärjestelmä toimii autojen välillä auton merkistä riippumatta. Tietoverkko käyttää langatonta yhteyttä (samanlainen kuin WLAN) ja hyödyntää nykyisiä järjestelmiä, kuten esimerkiksi GPS-navigointia. CAR 2 CAR käyttää sille varattua taajuutta ja liittää kantomatkan sisällä olevat autot järjestelmään automaattisesti.

-Tässä informaatiojärjestelmässä on paljon mahdollisuuksia ja hyötyjä kehittää ajoturvallisuutta, tasoittaa liikennehuippuja ja lisätä tieliikenteen mukavuutta, Erik Israelsson kertoo.

Muutamia esimerkkejä uuden teknologian sovellutuksista:

Liikennevalojen vihreä aalto
Liikennevalopylväässä oleva radiolähetin viestittää optiminopeuden, jolla vihreän aallon suunnassa liikenne voi edetä pysähtymättä risteyksestä toiseen ja näin välttää punaisten valojen takia turhia jarrutuksia. Punaisen valon palaessa kuljettaja saa tiedon, kuinka kauan on odotettava vihreän valon syttymistä.

Varoitus hälytysajoneuvosta
Järjestelmä varoittaa kuljettajaa jos hälytysajoneuvo on lähettyvillä. Näin kuljettaja ei ylläty tilanteesta ja voi antaa hälytysajoneuvolle heti tilaa. Tämä auttaa etenkin iltaisin ja öisin taajamissa, jolloin hälytysajoneuvo käyttää sireeniä niukasti, tai jos autossa kuunnellaan musiikkia niin kovaa, ettei sireenin ääni kuulu matkustamoon.

Varoitus tietöistä
Tietyöhön osallistuvat ajoneuvot lähettävät järjestelmään tietoja ja varoittavat kuljettajaa lähestyvästä tietyöstä. Samalla saadaan tietoa myös muuttuvista nopeusrajoituksista ja kiertoteistä. Kuljettajaa informoidaan myös tietyön pituudesta.

Varoitus hitaasti liikkuvasta ajoneuvosta
Hidas tai pysähtynyt ajoneuvo lähettää varoituksen muille tienkäyttäjille. Ajoissa saatu tieto vähentää yllätyksiä ja onnettomuusriskiä.

Varoitus liikenneruuhkasta
Järjestelmä varoittaa kuljettajaa lähestyvästä liikenneruuhkasta. Koska myös takana olevat autot saavat varoituksen edessä olevasta pysäyksestä, vähentää tämä tieto kaikkien onnettomuusriskiä.

Säätiedotus
Kuljettajaa varoitetaan huonosta säästä, esimerkiksi kovasta vesisateesta, lumipyrystä tai jäisestä tienpinnasta.

Lisäinformaatiota kuljettajalle
CAR 2 CAR järjestelmä antaa tietoa yleisistä ja väliaikaisista nopeusrajoituksista. Tieto välittyy autoon tien varrella olevista liikennemerkkien lähettimistä.

Elektroninen hätäjarruvalo
Rikkoutunut ajoneuvo aiheuttaa vaaratilanteen ajoneuvon kuljettajalle ja matkustajille sekä muille tienkäyttäjille. CAR 2 CAR varoittaa muita, jos auto vähentää äkillisesti nopeutta.

Varoitus moottoripyörästä
Moottoripyöräilijät ovat alttiimpia onnettomuuksille, siksi CAR 2 CAR varoittaa kuljettajia lähestyvästä moottoripyörästä.

Varoitus punaisesta liikennevalosta
Kommunikoiva liikennevalopylväs hälyttää kuljettajan auton ääni-ja valomerkeillä, jos kuljettaja ei ole havainnut punaista liikennevaloa. Tämä teknologia mahdollistaa myös varoituksen kuljettajalle, joka ylittää risteyksen vihreän valon palaessa, jos toinen auto on ajamassa hänen ajolinjansa poikki.

-Kun järjestelmä on asennettu tulevaisuuden autoihin, on se merkittävä etu kuljettajille ja seuraavan sukupolven infrastruktuurille ja parantaa näin ajoturvallisuutta, lisää Erik Israelsson. CAR 2 CAR on konsortio, johon on liittynyt useita eurooppalaisia autonvalmistajia sekä alihankkijoita, tutkimuslaitoksia ja muita yhteystyökumppaneita.

Katso video täältä:

22.10.2012
Volvo Auto, tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Lisätietoa, video ja korkearesoluutiokuvia:
www.media.volvocars.com
www.volvocars.fi
www.volvocars.com
Tämän lehdistömateriaalin tiedot ja kuvaukset koskevat Volvo Carsin kansainvälistä automallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Autojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Bilia Oy Ab toimii pääkaupunkiseudulla Volvo henkilöautojen jälleenmyyjänä. Bilia on Volvo Auto Oy Ab:n 100% omistama tytäryhtiö. Bilian toimipisteet sijaitsevat Kaivokselassa, Herttoniemessä ja Olarissa.

Automyynnin lisäksi Bilia huoltaa ja korjaa Volvo, Renault ja Dacia -henkilöautoja ja Renault -tavara-autoja sekä tuottaa autoihin liittyviä korkealuokkaisia palveluita.

Bilian toimintaa ohjaa visio, joka on olla oman alueensa halutuin ja menestyvin autoilun asiakaspalveluorganisaatio. www.bilia.fi