Energiateollisuus

Lehdistötiedote   •   Loka 02, 2010 09:40 EEST

Teollisuuden sähkönkäyttö kasvoi 13 prosenttia,
koko sähkönkäyttö 7,9 prosenttia

Teollisuuden sähkönkäyttö kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä 13 prosenttia. Muu kuin teollisuuden sähkönkäyttö kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä runsaat kaksi prosenttia. Vuosi sitten heinä-syyskuussa teollisuuden sähkönkäyttö oli supistunut taantuman vuoksi 17 prosenttia. Suomen koko sähkönkäyttö kasvoi heinä-syyskuussa 7,9 prosenttia, ilmenee Energiateollisuus ry:n julkistamista kolmannen vuosineljänneksen sähkönkäyttöluvuista.

Tänä vuonna sähkönkäytön kasvu on ollut vahvaa. Vuoden alusta syyskuun loppuun sähkönkäyttö oli 63,1 terawattituntia (miljardia kilowattituntia, TWh), kasvu verrattuna viime vuoden tammi-syyskuuhun oli 8,2 prosenttia.
Vaikka teollisuuden sähkönkäyttö on tänä vuonna selvästi viimevuotista suurempi, suuret kasvuprosentit johtuvat pitkälti viime vuoden alhaisista lähtölukemista.

Teollisuuden sähkönkäyttö ei ole vielä saavuttanut taantumaa edeltänyttä tasoa. Sähkövaltaisessa metsäteollisuudessa toteutetut tuotannon vähennykset merkitsevät, että nousu ennen taantumaa olleelle tasolle vie vielä jonkin aikaa, arvioi Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen.

– Tutkimuslaitokset ennakoivat Suomen talouskasvun jatkuvan hyvänä lähivuosina. Talouskasvu merkitsee samalla sähköntarpeen kasvua.

Sähkön erillistuotanto sekä
sähkön ja lämmön yhteistuotanto CHP kasvussa

Suomi käytti sähköä tammi-syyskuussa 63,1 terawattituntia. Siitä katettiin 31 prosenttia sähkön ja lämmön yhteistuotannolla (CHP), runsaat 25 prosenttia ydinvoimalla, yli 15 prosenttia sekä lauhdutustuotannolla että vesivoimalla. Tuulivoiman osuus oli 0,3 prosenttia. Sähkön nettotuonti kattoi vajaat 13 prosenttia.

Kuluvana vuonna sähköntuotannon kasvu kohdistui erityisesti sähkön erillistuotantoon, joka kasvoi tammi-syyskuussa lähes 60 prosenttia. Sähkön ja lämmön yhteistuotanto CHP kasvoi lähes 18 prosenttia. Vesivoima supistui prosentin. Sekä ydinvoima että tuulivoima supistuivat yli kolme prosenttia. Sähkö nettotuonti supistui vuoden alusta 11 prosenttia.

Hiilidioksidipäästöt kasvussa

Kuluvana vuonna Pohjoismaissa on ollut koko ajan niukkuutta vesivoimassa. Ero pitkänajan keskiarvoon on suurempi kuin Suomen vuosittainen vesivoimatuotanto. Vesivoiman niukkuutta ja Ruotsin ydinvoimalaitosten pitkiä seisokkeja on jouduttu korvaamaan Pohjoismaiden sähkömarkkinoilla fossiilisilla polttoaineilla. Suomessa fossiilisten polttoaineiden käyttö on kasvanut, ja kotimaisen sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt tammi-syyskuussa ovat runsaat 13 miljoonaa tonnia, 41 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan.

Avaa tästä
Sähkönkäytön neljännesvuosikatsaus -kalvosarja (ppt)
Kuukausittaiset sähkötilastot

Lisätiedot: