OP-Pohjola-ryhmä

Vuoden 2010 yritys, yritysjohtaja ja pörssiyritys valittu

Lehdistötiedote   •   Marras 09, 2010 09:17 EET

Yrittämisen tulevaisuus -seminaarissa julkistettiin maanantaina Vuoden yritys 2010, Vuoden yritysjohtaja 2010 ja Vuoden pörssiyhtiö 2010. Kilpailuraadin valitsemat voittajat ovat Steerprop Oy, toimitusjohtaja Jaakko Hyvärinen ja Kone Oyj.

Steerprop Oy

Raumalainen Steerprop Oy on perustettu vuonna 2000. Se toimittaa potkurijärjestelmiä öljynporaus- ja tuotantolauttojen huoltoaluksiin, jotka toimivat vaativissa offshore-olosuhteissa. Steerpropin liikevaihto tulee kokonaan maailmanmarkkinoilta.

Yrityksen keskeisiä menestystekijöitä ovat insinööritaito, erikoistuminen ja markkinointi. Raadin mielestä Steerprop Oy on oivallinen esimerkki korkeatasoiseen osaamiseen ja erikoistumiseen perustuvasta suomalaisesta kasvu- ja menestystarinasta maailmanlaajuisilla markkinoilla.

Jaakko Hyvärinen

Vuoden yritysjohtaja on Endeas Oy:n yrittäjä-toimitusjohtaja Jaakko Hyvärinen (54) Espoosta. Sähköalan diplomi-insinööri Jaakko Hyvärinen perusti yrityksensä vuonna 2001 mbo-kaupalla silloisen työnantajansa Fortumin kanssa. Endeas valmistaa aurinkosimulaattoreita aurinkopaneeleja valmistaville tehtaille.

Valtaosa Endeasin asiakkaista ja markkinoista on Kiinassa, ja yrityksen liikevaihto tulee kokonaan ulkomailta. Endeas on alansa ainoa yritys Suomessa, maailmalta löytyy muutama kilpailija.

Raadin mielestä Jaakko Hyvärinen on luonut kehittämälleen patentoidulle innovaatiolle lyhyessä ajassa kaupallisen menestystarinan. Se on innovaattorin, pioneerin ja asiaansa uskovan yrittäjän tarina. Yrityksen tulevaisuuden näkymät ovat erinomaiset ja sen potentiaali on mittaamaton.

Kone Oyj

Vuoden pörssiyhtiö on hissejä, liukuportaita ja automaattiovia valmistava, huoltava ja modernisoiva Kone Oyj, joka erottui kotimaisista pörssiyhtiöistä edukseen sekä taloudellisen menestyksen että strategian menestyksellisen toteuttamisen ansiosta.

Koneen sijoitetun pääoman tuotto oli vuosina 2005-2009 keskimäärin 26,4 %. Yhtiön osakkeen kurssikehitys on vastaavana aikana ollut merkittävästi parempaa kuin eurooppalaisten teollisuustuotteita ja -palveluita tarjoavien yhtiöiden kurssikehitys keskimäärin.  Sijoittajasuhdetoiminnassaan Kone on raadin mielestä aktiivinen ja johdonmukainen.

Kone on panostanut viime vuosina erityisesti energiatehokkaisiin ja ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Tulevaisuuden mahdollisuuksia Koneelle ovat raadin mielestä esimerkiksi kehittyvien maiden kaupungistumisen jatkuminen ja rakennusten energiatehokkuusvaatimusten kiristyminen.

Yrittämisen tulevaisuus

Yrittämisen tulevaisuus on OP-Pohjola-ryhmän ja Kauppalehden yhteinen pk-yrittäjien ja yrityselämän vaikuttajien tulevaisuutta tarkasteleva seminaari. Valtakunnalliseen seminaariin osallistuu vuosittain satoja pk-yrittäjiä ja yritysjohtajia eri puolilta Suomea. Kilpailut toteuttaa Kauppalehti/Balance Consulting, ja voittajat valitsee yhdessä nimetty kilpailuraati. Seminaarin esiintyjinä on valtiovallan ja liike-elämän edustajia, yrityspäättäjiä ja yrittäjiä. Tällä kertaa seminaarissa esiintyi mm. pääministeri Mari Kiviniemi.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja, raadin puheenjohtaja Tony Vepsäläinen, OP-Keskus, p. 010 252 4020
Johtaja Jorma Raike, Kauppalehti yrityspalvelut, p. 040 707 8572