Kaarina

Vuoden rakennushanke 2010 on Trafotekin tehomuuntajatehdas

Lehdistötiedote   •   Loka 27, 2010 23:39 EEST

Korjausrakentaminen, peruskorjaaminen sekä uuden rakentamisen sovittaminen vanhaan toivat Trafotek Oy:n tehomuuntajatehtaalle Vuoden rakennushanke 2010 -tittelin. Kaarinan kaavoitus- ja rakennuslautakunta antoi lisäksi kolmelle hankkeelle kunniamaininnat.

Vuoden rakennushanke edistää suunnittelua ja rakentamista

Kaarinan kaavoitus- ja rakennuslautakunnan yhtenä tavoitteena on edistää ympäristön laatua tunnustusten avulla. Lautakunta valitsee vuoden rakennushankkeen ja sen valinta on jatkuva käytäntö. Vuoden rakennushanke voidaan valita eri näkökulmista, myös tunnustuksen saavat hankkeet voivat olla erilaisia. Tavoitteena on edistää hyvää suunnittelua ja rakentamista sekä herättää siitä keskustelua.

Tämän vuoden teemana korjausrakentaminen

Vuoden 2010 pääteemana on ollut korjausrakentaminen. Rakennusten peruskorjaaminen, vanhan rakennuksen uusi käyttö sekä vanhaan ympäristöön sovittaminen ovat aina haasteita. Vuoden rakennushankkeen 2010 lisäksi annetaan kolme kunniamainintaa.

Trafotekin tehomuuntajatehdas

Vuoden 2010 Rakennushanke on Trafotek Oy:n tehomuuntajatehdas. Suunnittelija: Suunnittelulinja Oy, Annika Laine, arkkitehti.

Vuoden 2010 teema korjausrakentamisesta, peruskorjaamisesta sekä uuden rakentamisen sovittamisesta vanhaan toteutuu Trafotekin tehomuuntajatehtaan kokonaisuudessa.

Moderni tuotantoympäristö on toteutunut useissa eri vaiheissa. 1960-luvulla rakennetusta kananmunien käsittelylaitoksesta on syntynyt peruskorjaamalla ja laajentamalla moderni muuntaja- ja kuristintehdas.

Vanha rakennus on hienosti sulautunut osaksi uutta ja uusissa rakennuksissa on havaittavissa muotoja vanhasta. Uusi korkeatasoinen julkisivu päättää teollisuuskorttelin Hämeentielle päin.

Kolme kunniamainintaa

Kunniamaininnat myönnettiin Hovirinnan kerrostalojen julkisivujen perusparantamishankkeista, Räfnäsin toisen päärakennuksen peruskorjauksesta sekä Jallaksen kartanon hakelämpökeskuksesta.

Lue lisää Vuoden rakennushanke 2010 -esitteestä >>

Lisätietoja: