Novo Nordisk

Xultophy® (IDegLira) -valmisteelle myyntilupa Euroopassa

Lehdistötiedote   •   Syys 22, 2014 11:16 EEST

Bagsværd, Tanska, 18. syyskuuta 2014 – Euroopan komissio on myöntänyt myyntiluvan Novo Nordiskin kehittämälle Xultophy®-valmisteelle aikuisten tyypin 2 diabeteksen hoitoon. Myyntilupa kattaa kaikki 27 EU:n jäsenvaltiota.

Xultophy®, joka on kauppanimi IDegLira–valmisteelle, on markkinoiden ensimmäinen pitkävaikutteisen insuliinin ja GLP-1 -analogin yhdistelmävalmiste. Kerran päivässä yhtenä pistoksena annettava Xultophy® sisältää degludekinsuliinia (Tresiba®) sekä liraglutidia (Victoza®).

Xultophy® on tarkoitettu aikuisille tyypin 2 diabeteksen hoitoon verensokeritasapainon parantamiseksi yhdistelmähoitona suun kautta otettavien, veren glukoosipitoisuutta alentavien lääkevalmisteiden kanssa kun niillä, yksin tai yhdessä perusinsuliinin kanssa, ei saavuteta riittävää verensokeritasapainoa.

Novo Nordisk tuo Xultophy®-valmisteen markkinoille ensimmäisiin Euroopan maihin vuoden 2015 alkupuoliskolla.

Tietoa Xultophy®-valmisteesta

Xultophy® on kerran päivässä yhtenä pistoksena annettava yhdistelmävalmiste, joka sisältää degludekinsuliinia (Tresiba®), kerran päivässä annosteltavaa pitkävaikutteista perusinsuliinianalogia sekä liraglutidia (Victoza®), kerran päivässä annosteltavaa GLP-1-analogia.

Xultophy® on tutkimuksissa johdonmukaisesti parantanut verensokeritasapainoa sekä sellaisilla tyypin 2 diabetespotilailla, joilla ei ole ollut insuliinihoitoa, että potilailla, joilla ei ole saavutettu hoitotasapainoa perusinsuliinilla. Perusinsuliinihoidolla huonossa hoitotasapainossa olleilla potilailla Xultophy®-valmiste alensi merkittävästi verensokeripitoisuuksia (HbA1C tason -lasku 1,9 %-yksikköä) ja samaan aikaan potilaiden paino laski keskimäärin 2,7 kg. Hypoglykemioita ilmaantui yhtä vähän kuin degludekinsuliinihoidolla.

Novo Nordisk jätti myyntilupahakemuksen EU:lle Xultophy®-valmisteelle toukokuun 31. päivänä 2013.

Lisätietoja:

Yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtaja

Karoliina Vuopala

Puh: 050 4320708

kvup@novonordisk.com

Lääketieteellinen johtaja

Tero Saukkonen

Puh: 040 843 3339

tskk@novonordisk.com

Novo Nordisk on globaali lääkealan yritys, jolla on 90 vuoden kokemus edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä. Novo Nordisk on johtavassa asemassa myös veren hyytymishäiriöiden, kasvuhäiriöiden ja naisten vaihdevuosien hormonihoidon alueilla.
Lisätietoa on luettavissa: www.novonordisk.fi ja www.novonordisk.com

Seuraa uutishuonettamme Mynewsdeskissä http://www.mynewsdesk.com/fi/pressroom/novo-nordisk