Invalidiliitto

Yllättääkö talvi jalankulkijat?

Lehdistötiedote   •   Loka 26, 2012 14:04 EEST

On tunnettu tosiasia, että talvi yllättää joka vuosi tulollaan autoilijat. Talven tulo ja liukkaat kelit yllättävät usein myös jalankulkijat, sillä vuosittain sattuu kymmeniä tuhansia liukastumisesta johtuvia loukkaantumisia. Liukastumisten kustannukset vaihtelevat tapaturmasta riippuen, yhden kaatumistapaturman keskimääräiseksi kustannukseksi on arvioitu 6000 euroa. Liukastumistapaturmien vuoksi jää pysyvästi työkyvyttömäksi tai menehtyy useita suomalaisia vuosittain.

Tavallisimmin kaatumisessa loukataan ranne tai käsi, olkapää, nilkka, lonkan seutu, niska tai pää. Myös horjahtelu tuottaa venähdyksiä ja lihasten jännitystiloja. Kaatuminen on myös yleisin aivovamman syy kaikissa ikäryhmissä Suomessa. Invalidiliitto ja Judoliitto varoittavat tänäkin talvena jalankulkijoita liukkaudesta ja tarjoavat heille vinkkejä vakavien kaatumisonnettomuuksien välttämiseksi. Liiku helposti liukkailla -kampanjassa jaetaan tietoa, tasapainovinkkejä ja ohjeita turvalliseen kaatumistapaan.

– Tasapainoa voi treenata useilla erilaisilla liikkeillä omasta kunnosta riippuen, mutta kampanjan verkkosivuille kootut liikkeet sopivat useimmille ja ovat helppoja toteuttaa missä tahansa, kertoo tiedottaja Kirsi Maunula Invalidiliitosta.

– Emme voi luvata varmaa tapaa olla kaatumatta tai kaatua loukkaantumatta, mutta tiedämme lihaskunto- ja tasapainoharjoittelun edesauttavan pystyssä pysymistä, koulutus- ja nuorisopäällikkö Marita Kokkonen Suomen Judoliitosta kertoo.

Niksit turvallisempaan talveen löytyvät osoitteesta www.liukastumis.info.

Yhteistyössä: Invalidiliitto ry, Suomen Judoliitto ry, UKK-instituutti

www.liukastumis.info

Invalidiliitto ry

Invalidiliitto on fyysisesti vammaisten ihmisten valtakunnallinen vaikuttamisen ja palvelutoiminnan monialajärjestö. Invalidiliitto tekee työtä yhteiskunnassa niin, että toimiva arki mahdollistaa fyysisesti vammaiselle ihmiselle itsenäisen ja hyvän elämän. www.invalidiliitto.fi