Koulutus.fi

Yritykset leikanneet rajusti koulutusbudjettejaan

Lehdistötiedote   •   Joulu 10, 2009 15:33 EET

Uusi kansainvälinen tutkimus tarjoaa huolestuttavaa tietoa Pohjois-Euroopan työntekijöiden mahdollisuuksista kehittää ammattitaitoaan. Huolimatta siitä, että osaamisen ylläpitämistä pidetään arvossa ja sitä kohtaan osoitetaan suurta kiinnostusta, monet työntekijät ovat jääneet kokonaan ilman tarvitsemaansa koulutusta vuonna 2009.

FindCourses Global toteutti marraskuussa online-tutkimuksen neljällä markkina-alueellaan: Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Iso-Britanniassa. Tulokset osoittavat selvästi, kuinka taantuma on pakottanut monet Pohjois-Euroopan organisaatiot leikkaamaan koulutusbudjettejaan. Tutkimukseen vastanneista reilusta 1100 vastaajasta 53 % ilmoitti, etteivät he ole kuluvan vuoden aikana osallistuneet yhteenkään koulutuspäivään.

-          Tutkimuksen tulokset ovat hälyttäviä ja herättävät ihmetystä, sillä vuosi 2009 on ollut meille erityisen vilkas. Kaikilla neljällä työelämän koulutusten hakusivustollamme on ollut ennätysmäärä kävijöitä. Toivomme siis, ettei koulutusbudjettien pienentämisestä tule pitkäkestoinen trendi, pohtii Fredrik Andersson, koulutusten hakukoneita ylläpitävän FindCourses Globalin viestintäjohtaja.

Vielä vuonna 2005 jokainen suomalainen työntekijä osallistui koulutukseen keskimäärin 10 tuntia vuodessa. Koulutukseen osallistuneet suomalaiset istuivat kursseilla puolestaan vuosittain keskimäärin yli 3,5 työpäivän verran. Tämän osoittaa Tilastokeskuksen toteuttama, Euroopan laajuinen Yritysten henkilöstökoulutus -tutkimus (CVTS).

-          Osaamisen jatkuvan ylläpitämisen tärkeys on kiistatonta – erityisesti taantuman aikana, jolloin tarvitaan uutta osaamista ja kehitystä. Tutkimukset osoittavat, että henkilöstön kehittämiseen satsaaminen vaikuttaa suoraan yrityksen tuottavuuteen, innovointiin ja sitä kautta myös kilpailukykyyn, Fredrik Andersson jatkaa.

Suomen osalta tutkimustulokset keräsi Koulutus.fi, joka on työelämän koulutusten hakukone Internetissä. Sivusto lanseerattiin vuoden 2009 helmikuussa ja se tarjoaa foorumin työelämän täydennyskoulutusta etsiville ja tarjoaville. Koulutus.fi auttaa organisaatioiden HR-osastoja ja yksittäisiä henkilöitä löytämään tarpeitaan vastaavan koulutuksen sekä tarjoaa kouluttajille uuden kanavan koulutustarjonnan markkinointiin.

Sivustolla on uutuudesta huolimatta ollut kuluneen vuoden aikana jo 127 500 kävijää. Koulutus.fi on osa ruotsalaista FindCourses Globalia, joka ylläpitää työelämän koulutusten tieto- ja hakupalveluita myös muissa muissa: www.utbildning.se (Ruotsi), www.finduddannelse.dk (Tanska) ja www.findcourses.co.uk (Iso-Britannia).

Linkit kyselyn tuloksiin:
Suomen tulokset
Ruotsin tulokset
Tanskan tulokset
Iso-Britannian tulokset

Tilastokeskuksen CVTS-tutkimus

Lisätietoja:

Eveliina Taipale
Tiedottaja
eveliina.taipale@koulutus.fi
09-856 715 55
www.koulutus.fi

Koulutus.fi on helmikuussa 2009 lanseerattu työelämän täydennyskoulutusten tieto- ja hakupalvelu Internetissä. Palvelussa on tietoa reilusta 300 koulutuksenjärjestäjästä ja lähes 900 yksittäisestä kurssista ja koulutuksesta.

Koulutus.fi tarjoaa neuvontaa ja palveluita oikean koulutuksen löytämiseksi niin organisaatioiden henkilöstöosastoille kuin yksittäisille henkilöille. Sivuston kaikki palvelut ovat käyttäjille täysin maksuttomia.