Suomen Asiakastieto Oy

Yritysten uusien maksuhäiriöiden määrä laski kolmatta vuotta peräkkäin

Lehdistötiedote   •   Tammi 11, 2016 09:00 EET

Yrityksille rekisteröityjen maksuhäiriömerkintöjen määrä laski kolmatta vuotta peräkkäin ja 2015 käänsi myös maksuhäiriöisten yritysten kokonaismäärän laskuun.

+ Maksuhäiriöisten yritysten määrä kääntyi laskuun ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008

+ Konkurssihakemusten määrä pieneni 15 prosentilla

- Majoitus-, ravitsemusalalla ja rakennusalalla joka viidennellä yrityksellä maksuhäiriömerkintöjä

- Majoitus- ja ravitsemusalalla myös konkurssien määrä lähes edellisvuoden tasolla

Suomen Asiakastieto Oy rekisteröi viime vuonna yrityksille 192 000 (-1,4 %) uutta maksuhäiriömerkintää. Merkintöjen määrä laski kolmatta vuotta peräkkäin.

”Samalla myös maksuhäiriöisten yritysten kokonaismäärä kääntyi laskuun ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008. Vielä on liian aikaista ennakoida yritystalouden laajamittaista käännettä parempaan, mutta kyllä tämä mielestäni osoittaa, että pahimmasta kriisistä selvinneillä yrityksillä on kohtuullisen hyvät edellytykset suoriutua velvoitteistaan jatkossakin”, pohtii varatoimitusjohtaja Heikki Koivula Suomen Asiakastieto Oy:stä.

Vuoden 2015 lopussa Asiakastiedon rekisterissä oli yhteensä 54 800 (-2,3 %) yritystä, joilla oli voimassa olevia maksuhäiriömerkintöjä. Uusia merkintöjä vuoden aikana rekisteröitiin runsaalle 33 000 yritykselle eli keskimäärin jokainen näistä sai kuusi uutta merkintää.

”Monen yrityksen luottopolitiikkaan kuuluu, että yritysasiakkaan maksuehtoja kiristetään, jos maksuissa ilmenee luottotietojen mukaan viiveitä. Ensimmäinen maksuhäiriömerkintä heikentää yrityksen toimintamahdollisuuksien edelleen, ja sitä seuraa usein liuta uusia merkintöjä. Siksi pitkäaikaisenkin asiakkaan tiedot kannattaa tarkistaa säännöllisesti, vaikka omat saatavat olisikin maksettu ajallaan”, Koivula korostaa.

Majoituksessa, ravitsemuksessa ja rakentamisessa eniten häiriöitä

Asiakastiedon mukaan aktiivisista yrityksistä 7,9 prosentilla on voimassa olevia maksuhäiriömerkintöjä, mutta riskit vaihtelevat toimialojen välillä suuresti. Majoitus- ja ravitsemusalalla (22,1 %) ja rakennusalalla (21,8 %) joka viidennellä yrityksellä on maksuhäiriömerkintöjä. Vastaavasti rahoitus- ja vakuutustoiminnassa ja kiinteistöalalla maksuhäiriöisten yritysten osuus jää selvästi alle kymmeneen prosenttiin.

”Korkeariskisimmillä toimialoilla yritysten elinkaari on usein varsin lyhyt. Aloilla aiemmin rehottanutta harmaata taloutta on raporttien mukaan onneksi onnistuttu kitkemään. Silti yrittäjän ja muiden vastuuhenkilöiden tiedot ja kytkennät aiempaan yritystoimintaan ovat edelleen tärkeä pohja esimerkiksi nuorehkon yrityksen luottokelpoisuuden arvioinnissa”, Heikki Koivula kertoo.

Konkurssit vähenivät selvästi

Konkurssihakemuksia viime vuonna jätettiin yhteensä noin 2 900 kappaletta eli peräti 15 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Konkurssiin asetettiin 1 900 yritystä. Tämä joukko pieneni edellisvuodesta 11 prosentilla.

Kuljetusalalla (-22 %) sekä tukku- ja vähittäiskaupassa (-19 %) konkurssien määrä väheni noin viidenneksellä. Majoitus- ja ravitsemusalalla kehitys oli huomattavasti hitaampaa (-4 %).

Lista joulukuussa 2015 konkurssiin haetuista yrityksistä löytyy maksutta TÄÄLTÄ.

Suomen Asiakastieto Oy on yksi johtavista yritysjohdon, taloushallinnon, riskienhallinnan sekä myynnin ja markkinoinnin tietopalveluyhtiöistä Suomessa. Tuotamme asiakkaiden päätöksentekoprosesseihin integroitavia sähköisiä palveluja, sopimusasiakkaille räätälöityjä verkkopalveluja sekä kaikille avoimia yritys- ja henkilötietopalveluja.