Zalando

Zalandolta enemmän tyyliä kuin laki sallii

Lehdistötiedote   •   Elo 30, 2013 10:50 EEST

Zalando starttaa syyskauden humoristisissa merkeissä uudella Muotipoliisi-mainoksellaan, jonka keskipisteenä on Zalandon valtava kenkien ja muodin valikoima. Tällä kertaa Zalandon vaikutusta testataan peräti poliisivoimin, kun liikenneratsiaan jääneiden kunto selvitetään catwalk-kävelyn ja kiljumistestin avulla.

Poliisi pysäyttää autollisen nuoria naisia liikenneratsiaan öisellä kadulla. Säihkyvät silmät ja upeat asut herättävät konstaapelin epäluulon – neidit näyttävät olevan Zalandon vaikutuksen alaisena. Vilkaisu auton tavaratilaan tukee epäilystä, kun takakontti on kukkuroillaan tyylikkäitä kenkiä, vaatteita ja asusteita. Epäilys voidaan varmistaa ainoastaan Zalando-testillä.

”Kävelkää suoraa linjaa!” Autoradion volyymit nousevat ja öinen katu muuntuu silmänräpäyksessä trendikkääksi catwalkiksi. Vielä reipas kiljaisu kiljuntatesteriin, ja tuomio on kiistämätön: naiset ovat liikenteessä selvästi zalandoituneina. Nuorempi konstaapelikaan ei innostukseltaan pysty pidättelemään pientä riemunkiljahdusta.

Suomen kolmas ja Saksan jo 12. TV-mainos Muotipoliisi jatkaa Zalandolle tyypillistä humoristista linjaa. Mainoksen sanoma käy selväksi hienoisen ironian kautta: Zalandon laaja valikoima ja upeat tyylit saavat hyvälle tuulelle. Mainoksen catwalkilla esitellään useita eri tyylejä sporttisesta eleganttiin ja trendikkäästä luksushenkiseen – olipa tyylisi millainen tahansa, Zalandolta löydät taatusti lempilookisi. Mainoksen neidit ovat pukeutuneet kukin oman tyylinsä mukaisesti, mutta jokainen tuntee olonsa mukavaksi ja hyväntuuliseksi asussaan. Näin pukeutuneina naiset ovat aina valmiina hauskanpitoon – jopa spontaaniin muotinäytökseen kesken liikenneratsian.

”Kansanvälisesti televisiomainoksissa käyttämämme kiljumiskonseptin sekä muiden markkinointitoimenpiteidemme ansiosta Zalando on viidessä vuodessa yltänyt lähes kulttimerkin asemaan. Olemme hyvin tyytyväisiä uusiin tutkimustuloksiin, joiden mukaan Zalandon tunnettuus on vakiintuneilla markkinoilla yli 85 % ja lähes kaikissa uusissakin maissa jo yli 60 %. Tulokset osoittavat, että TV-mainoksemme tunnistetaan helposti, eli olemme kansainvälisiä markkinoitakin ajatellen oikealla polulla”, sanoo Robert Gentz, Zalandon perustaja ja toimitusjohtaja.

Berliinissä kuvattu Muotipoliisi valmistui kahdessa yössä ohjaaja John O’Hagenin ja hänen 60-henkisen tiiminsä voimin. Myös uusimman TV-spotin konseptin on jälleen toteuttanut tunnettu saksalainen Jung von Matt/Fleet -mainostoimisto Dörte Spengler-Ahrensin johdolla. Mainoksen tähtenä nähdään kuuluisa saksalaismalli ja näyttelijä Alena Gerber, joka keskeytti mainoskuvauksia varten lomamatkansa mäkihyppääjälegenda Sven Hannawaldin kanssa.

Muotiratsia saa ensi-iltansa Saksan, Itävallan, Sveitsin ja Belgian televisiossa 25. elokuuta, ja Ranskassa mainos alkaa pyöriä päivää myöhemmin. Suomalaiset, ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset TV:n katsojat joutuvat muotipoliisin ratsiaan syyskuussa.

Zalando (www.zalando.fi) on Euroopan suurin kenkien ja muodin verkkokauppa. Valtava valikoima tarjoaa naisille, miehille ja lapsille sekä tutut merkit että harvinaisemmat brändit – Zalando tekee yhteistyötä yli tuhannen eri merkkivalmistajan kanssa. Kenkien ja vaatteiden lisäksi laajaan valikoimaan kuuluu asusteita, kauneustuotteita sekä urheiluvarusteita. Tämän lisäksi Zalando panostaa ainutlaatuiseen palvelutarjontaan: Asiakkaan etuihin kuuluvat ilmainen toimitus ja palautus sekä maanantaista perjantaihin klo 10–19 palveleva maksuton, suomenkielinen asiakaspalvelunumero. Kaikkia tuotteita koskeva 30 päivän palautusoikeus tekee verkkokaupassa shoppailusta helppoa ja turvallista. Oman muotiblogin, Facebook-sivujen ja Twitter-tilin sekä Saksassa neljännesvuosittain ilmestyvän Zalando-lehden avulla verkkokauppa pitää asiakkaansa jatkuvasti ajankohtaisten muotiuutisten tasalla.

Zalandon perustivat vuonna 2008 Robert Gentz ja David Schneider, ja yrityksen toimipaikaksi valikoitui Berliini. Yrityksen menestyttyä Saksassa toiminta aloitettiin seuraavana vuonna myös Saksan naapurimaissa. Laajentuminen alkoi Itävallasta (2009), jota seurasivat Alankomaat ja Ranska (2010). Vuonna 2011 Zalando lanseerattiin myös Italiassa, Iso-Britanniassa ja Sveitsissä. Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Belgiassa, Espanjassa ja Puolassa Zalando on toiminut vuodesta 2012 lähtien.