Hanki nuorelle oma maksukortti

Maksukortti on kätevä tapa opettaa nuorelle rahankäyttöä. Kortille asetetut käyttörajat pitävät huolen, että kortin käyttö on turvallista.

Nuorelle oman pankkikortin hankkimista kannattaa harkita, kun rahankäytöstä on tullut itsenäistä ja nuori osoittaa siinä vastuullisuutta. Nuoren oma maksukortti helpottaa perheen arkea, kun vanhempien ei tarvitse enää kaivella lompakostaan kolikoita arjen pikkuostoksia varten.

Nuoren ensimmäiseksi pankkikortiksi sopii Visa Electron. Kortti ei toimi ilman tilillä olevaa katetta, joten vaaraa tilin ylittämisestä ei ole.

Säästöpankista Visa Electron -kortin voi saada vanhempien suostumuksella jo 11-vuotias.

– Vanhempien pitää itse arvioida, milloin nuori on riittävän kypsä huolehtimaan pankkikortista, sanoo Liedon Säästöpankin sijoitusneuvoja Satu Saari.

Sen sijaan 15 vuotta täyttänyt nuori voi avata itse tienaamilleen rahoilleen tilin itsenäisesti ja hankkia siihen maksukortin. Tällöin tilin avaukseen vaaditaan henkilöllisyystodistuksen lisäksi työsopimus tai palkkakuitti todisteeksi työsuhteesta.

Oma maksukortti on nuorelle kätevä tapa opetella rahankäyttöä. Jos nuori saa viikko- tai kuukausirahaa, se voidaan laittaa automaattisesti ohjautumaan nuoren tilille. Usein rahaa tulee käytettyä pankkikortilla käteistä maltillisemmin.

– Jos nuori menee setelin kanssa kauppaa, tulee usein ostettua koko rahan edestä. Kun rahat ovat tilillä, nuori ostaa enemmän tarpeeseen, Saari sanoo.

Myös nuoren saamat lahjarahat voidaan tallettaa pankkiin. Suuremmat summat kannattaa tosin siirtää käyttötililtä tuottavampaan kohteeseen.

Lähimaksu lisää turvallisuutta
Vastuu pankkikortin turvallisen käytön opettamisesta on nuoren vanhemmilla. Vanhempien kannattaa käydä nuoren kanssa tarkasti läpi, miten korttia tulee säilyttää ja käyttää. Tärkeintä on asettaa kortille turvalliset käyttörajat. Päiväkohtainen maksu- ja nostorajoitus pitää rahan käytön kurissa ja turvaa varoja varkaustilanteissa.

– Vanhempien pitää keskustella nuoren kanssa, mihin korttia on tarkoitus käyttää. Jos kortilla on tarkoitus ostaa vain välipaloja, päivärajoitus voi olla hyvin pieni.

Tilanteen mukaan nuoren kortilta voidaan estää erikseen verkkokauppamaksut ja kortin käyttö voidaan rajata maantieteellisesti pelkästään Suomeen. Lomamatkojen ajaksi käyttöaluetta voidaan tilapäisesti laajentaa.

Vanhemmat voivat miettiä yhdessä nuoren kanssa riittääkö kortille pelkästään maksuominaisuus vai pitäisikö kortilta pystyä myös nostamaan rahaa.

– Harjoitteluvaiheessa automaattinostot voi olla järkevä estää, sillä rahan nostamiseen tarvitaan aina tunnuslukua. Jos nuori menee automaatille kaveriporukan kanssa, pin-koodi voi joutua vääriin käsiin, Saari muistuttaa.

Joulukuusta 2015 lähtien uusiin Visa Electron -kortteihin on liitetty lähimaksuominaisuus, joka lisää kortin turvallisuutta. Lähimaksun avulla kortilla voi maksaa pieniä ostoksia ilman turvalukua.

– Kun turvalukua ei tarvitse näppäillä, kukaan ei pääse pihistämään sitä, Saari sanoo.

Ominaisuus tulee myös yhdistelmäkortteihin. Mikäli ei malta odottaa oman kortin uusimista, voi joulu- ja tammikuun aikana tilata maksutta lähimaksuominaisuuden korttiin.

Maksukortin käytössä on myös se hyvä puoli, että vanhemmat voivat seurata nuoren rahankäyttöä halutessaan omasta verkkopankistaan.

– Jos lapselle antaa käteistä, vanhemmat eivät tiedä, mihin raha on kulunut. Kortilla tehdyistä maksuista jää aina jälki.

Muistilista turvalliseen maksukortin käyttöön
- Kortti on henkilökohtainen – älä luovuta korttia tai tunnuslukua kenellekään.
- Korttia on säilytettävä huolellisesti ja erillään kortin tunnusluvusta. Tunnusluku kannattaa opetella ulkoa.
- Aseta kortille järkevät nosto- ja ostorajat sekä maantieteellinen rajaus. Tarvittaessa myös verkkokauppaostoja voi rajoittaa.
- Suojaa tunnusluvun näppäily joka kerta, ettei luku joudu ulkopuolisten tietoon.
- Tarkista säännöllisesti, että kortti on tallella.
- Jos kortti katoaa tai jää automaattiin, sulje kortti välittömästi soittamalla puh. 020 333. Vasta, kun katoamisilmoitus on tehty, vastuu kortin käytöstä lakkaa.
- Lisätietoja turvallisesta maksamisesta saa osoitteesta www.korttiturvallisuus.fi

• nuoret
  • kortti