​Kuinka teettää remonttia?

Hyvä suunnittelu, parempi suunnittelu, vielä parempi suunnittelu. Näin Sp-Kodin toimitusjohtaja ja sen hallituksen jäsen Antti Toivanen kuvaa kolmea keskeistä askelta onnistuneeseen remonttiprojektiin.

Pitkän linjan asumisen ammattilainen Antti Toivanen teetti viime kesänä keskisuuren remontin kotiinsa. Kun mieheltä kysyy, mitä neuvoja antaisit muille remontoijille, suunnittelun tärkeys nousee välittömästi esiin. Liikkeelle hän lähtisi aina suunnittelijan palkkaamisesta.

- Lopputuloksesta voi nauttia, kun suunnittelee remonttiprojektinsa ensin huolella. Ensin siis kunnon suunnitelma, missä eri työnvaiheet pohditaan ja aikataulutetaan. Sitten vasta aloitetaan purkaminen ja uuden tekeminen.

Hyvä remontti vaatii hyvän pääurakoitsijan ja vastuuhenkilön.

- Pienissä remonteissa se voi olla luottotimpuri, joka on koulutettu ammattilainen ja ymmärtää muut työvaiheet. Joka tapauksessa remontti vaatii myös omaa valvontaa. Isommissa töissä ilman kunnon projektinjohtoa homma ei varmasti toimi. Ottaisinkin ainakin uudisrakentamisprojektissa aluksi työjohdon ja vastaavan mestarin paikan päälle, jotka oikeasti myös vastaavat siitä urakasta.

Antin oma projekti
Antti lähti itse liikkeelle siitä, että hänellä oli talon pohjakuva, jonka kanssa hän marssi keittiökalusteliikkeeseen. Siellä suunnittelija alkoi piirtää layouttia. Sitten alkoi pääurakoitsijan ja timpurin valinta.

- Kokemus alleviivasi, että pitää huomioida sähköt ja putkityöt pienemmissä keittiöremonteissakin. Ja jos mennään rakenteisiin asti, niin ammattilaiset suunnittelevat työt huolella ennen kuin mitään puretaan.

Varsinkin saneerauksessa rakenteellisia pohjaratkaisuja yleensä muutetaan.

- Ensiksi puretaan ja vaikkapa keittiön kaappien kokoonpanorakennetta muutetaan. Suunnitellaan kokonaisuus uudestaan ja muutetaan vaikkapa lieden, kaappien ja seinien paikkaa sellaiseksi, että se sopii loppukäyttäjälle, esimerkiksi perheelle.

Antin omaan remonttiurakkaan osallistui viisi yritystä. Tarvittiin suunnittelijan lisäksi muun muassa sähkö-, putki- ja kirvesmiestä sekä tapetoijaa. Antin perheen keittiö purettiin, laitettiin lattian pohjat uusiksi ja tehtiin uudet valut, seinät uusittiin ja lopuksi tapetoitiin.

- Lopuksi huomasin, että mittava remonttihan siitä tuli. On hienoa katsoa urakkaa jälkeenpäin ja laskea kuinka monta ammattilaisia oli mukana ja minkälainen työllistymisvaikutus sillä oli. Lopputulokseen olen tyytyväinen, kiitos hyvän suunnittelun ja taitavien ammattilaisten.

• rakentaminen
  • asuminen