Mökkikauppa vetää edelleen – mitä myyjän kannattaa huomioida?

Sp-Kodin toimitusjohtaja Antti Toivasen mukaan vapaa-ajan mökkejä halutaan yhä viihtyisimmiksi.

Vaatimustason korotus vapaa-ajan asumisessa on Toivasen mukaan totta, mutta sama ilmiö on näkynyt myös normaalissa asuntokaupassa.

- Trendit asuntoon panostamisen suhteen ovat olleet olemassa jo jonkin aikaa. Tämä näkyy esimerkiksi televisiossa kasvavana tarjontana asunto- ja remonttiohjelmista. Kun katsotaan sisustus- tai asuntovälitysohjelmia, vaatimukset oman asunnon suhteenkin nousevat. Sama ilmiö on siirtynyt kesäasuntoihin – hienosti laitetut mökit ja pihat innostavat. Mielestäni se, että halutaan panostaa vapaa-ajan asumiseen on useamman sukupolven, ei vain nuorempien toive.

Ihmiset ovat siis valmiita tekemään remontteja niin kotona kuin vapaa-ajan asunnoissa. Remontointitaidot voivat kuitenkin olla heikommat kuin toiveet. Siksi monet päätyvät töiden ulkoistamiseen, mikä voi olla oikein hyvä ratkaisu, Toivanen pohtii.

Mitä myyjän kannattaa huomioida?
Mökin siisteydellä ja tunnelmalla on suurta merkitystä ostotilanteessa. Idylli sekä kulttuuriset ja esteettiset arvot vaikuttavat joka tapauksessa. Potentiaalinen ostaja katsoo mökin ympäristöä ja mökkiä tarkalla silmällä siinäkin mielessä, että pohtii missä kunnossa kiinteistö on. Kiinteistökaupassa myyjällä on yhtäläinen vastuu kohteesta – oli sitten kyse mökistä tai vakituisesta asunnosta.

- Koko kiinteistön, eli tontin ja rakennusten tunnelma ja siisteys välittyvät ostajalle. Mökistä pitää pitää huolta. Ostajat katsovat, ovatko mökin reunustat kunnossa. Jos sisällä listat vähän repsottaa, parketti on vähän auki ja hana vuotaa – ei se tee hyvää luottamukselle kaupan suhteen. Siinä mielessä kauppa on järkiperäistynyt, kun ostajat osaavat kysyä kuntoarvojen perään. Tiedetään yhä tarkemmin, että mökkikaupassakin on myyjällä vastuut.

Toivanen muistuttaa, että kaikki tietävät, missä kunnossa talo on, jos se on kymmenen vuotta käyttämättömänä – ongelmia tulee kuntoasioissa. Hän suosittelee, että jos mökki on, niin pitää sen myös kunnossa ja käytössä.

Ostajalle Toivanen vinkkaa, että kannattaa hyvin tarkasti selvittää, mitä on lähdössä hakemaan. Esimerkiksi kannattaa huomioida ainakin kunnan kaavatilanne, vaadittavat jätevesijärjestelmät, kiinteistövero, tiet ja ylläpitokustannukset.

- Investointina vapaa-ajan asunto on iso ja pitkäkestoinen. Kannattaa selvittää sitä kuntopuolta huolella, vaikka mökin ostamisessa on muitakin tärkeitä aspekteja.

Käykö mökkikauppa?
Toivasen mukaan keskustelu vapaa-ajan asuntokaupasta on ollut viime aikoina hieman yksipuolista. Hänen mukaansa perinteinen mökkikauppa on edelleen hyvällä mallilla. Esimerkiksi merenrantapaikat ja isommat järvipaikat menevät tällä hetkellä kohtalaisen hyvin kaupaksi.

- Hintataso tosin nousi jokunen vuosi sitten paikoin reilustikin. Nyt on tapahtunut maltillistumista ja pientä korjausliikettä. Isommat järvet ja maantieteellisesti suurempia keskuksia lähellä olevat pienet järvet saavat osakseen kiinnostusta. Mutta jos ollaan vaikkapa pidemmällä kaupallisista palveluista, esimerkiksi yli 100 kilometrin päässä suuresta kaupallisesta keskuksesta, voi olla hieman hiljaisempaa.

Mökin hintaan vaikuttavat aina sijainti, tontti, rakennusvuosi, kunto, koko ja varustelutaso.

- Jos on järvenrantaa ja perusfasiliteetit, kuten esimerkiksi vesi- ja sähköasiat kunnossa, niin ei ole tällä hetkellä mitään ongelmaa: kauppa käy. Ihan niin kuin normaalissakin asuntokaupassa, kyse on loppujen lopuksi hinnoittelusta. Taantuma voi toki vaimentaa esimerkiksi luksusmökkien kauppaa.

Mökkikaupan vähäisyys voi Toivasen mukaan johtua osin myös siitä, että elinikämme kasvaa ja seniorit eivät luovu mökeistään ennen perinnön siirtymistä.

- Käyttämättömiä mökkejä löytyy osin tästä syystä.

Teksti: Teemu Salmi

• sp-koti