​Säästäminen – paljon muutakin kuin kolikoiden keräämistä

Säästöpankki auttaa tekemään säästämisestä mahdollisimman tuottavaa, ensimmäisestä kolikkopossusta alkaen. Näin toiveet saa nopeammin toteen.

"Säästäminen kannattaa aina, se on fakta," toteaa Säästöpankin sijoituspäällikkö Pia Liinavuori. Esitimme hänelle muutaman kysymyksen, jotka voivat auttaa esimerkiksi aloittaessasi säästämään amerikanautoa, tai muuta haavettasi varten.

Miksi säästäminen kannattaa?

"Se tuo turvaa yllättäviin tilanteisiin ja antaa vaihtoehtoja tulevaisuuden suunnitteluun. Autoharrastaja voi esimerkiksi säästöjensä avulla ottaa muutaman kuukauden sapattivapaan ja tuunata autoaan vaikka aamusta iltaan. Myös yllättävissä tilanteissa, esimerkiksi uranvaihdossa, sairastumisessa tai perheenlisäyksessä, säästöjä omaavalla on enemmän vapauksia toimia. Myös eläkeaikoihin on syytä varautua hyvissä ajoin."

Millaisia säästövinkkejä antaisit esimerkiksi amerikanraudasta haaveilevalle?

"Lähtisin keräämään ostosummaa säästövakuutuksella, sillä siihen kiteytyy oikeastaan kaikkien eri säästämisen vaihtoehtojen parhaat ominaisuudet. Auton kunnostaminen on pitkäjänteistä työtä. Säästövakuutuksesta voi nostaa säästettyä pääomaa matkan varrella. Nostaminen vähentää aina ensin kertynyttä pääomaa, ei tuottoja, ja pääoman nostaminen on verotonta.

Säästövakuutuksen sisälle voi hankkia erilaisia sijoituskohteita, vaikkapa osake- tai korkorahastoja. Niitä saa muuttaa matkan varrella ilman kuluja. Jos vaikka osakepuolen sijoituksista on tullut hyvät tuotot, ne voi siirtää turvaan korkopuolelle. Säästettävää summaa voi pienentää ja suurentaa, tai laittaa vaikka kerralla isomman määrän.

Jos havittelee noin 30 000 euron hintaista autoa, niin 100 € kuukausisäästö osakerahastoon kerryttäisi ostohinnan 12-13 vuodessa. Jos haluaa auton viiden vuoden kuluttua, niin kuukaudessa pitäisi säästää 400 euroa. Kymppitonnin auton, jota kunnostaisi itse vähitellen, saisi satasen kuukausisäästöillä hankittua noin kuudessa vuodessa."

Pystyykö kuka tahansa säästämään ja sijoittamaan?

"Moni ajattelee, että säästämiseen ja sijoittamiseen tarvitaan hirveästi varoja. Tosiasiassa säästämisen voi aloittaa pienilläkin summilla. Sitten kun potti on kasvanut isommaksi, sitä voi ruveta sijoittamaan eri tavoilla. Jos voi laittaa esimerkiksi 20 euroa kuukaudessa säästötilille, niin sieltä sen voi sijoittaa rahastoon aina, kun koossa on 50 euroa. Jokainen, jolla on säännöllisiä tuloja pystyy yleensä tarpeen tullen säästämään edes vähän."

Millaisia vaihtoehtoja säästämiseen on?

"Säästämisen tapa valitaan aina tilanteen mukaan. Säästösummat tietysti vaikuttavat, ja se, säästääkö tiettyyn unelmaan vai yleisesti tulevaisuuden turvaan. Rahastosäästäminen, vakuutussäästäminen ja osakkeet ovat aika yleisiä säästömuotoja. Säästää voi myös esimerkiksi osaketalletuksiin tai sijoitusobligaatioihin. Sitten kun säästöä on jo vähän kertynyt, voi alkaa pohtia säästöjen sijoittamisesta. Autamme mieluusti asiakkaita löytämään parhaat tavat säästää."

Miten Säästöpankissa lähdetään suunnittelemaan säästämistä?

"Säästöpankin Oman Talouden Tuokio on yhteinen suunnitteluhetki, jossa käydään läpi asiakkaan elämänkaarta nykyhetkestä pitkälle tulevaisuuteen. Juttelemme tavoitteista ja perhetilanteesta ja mietimme yhdessä, millainen suunnitelma auttaisi näihin asioihin. Olen nähnyt monenlaisten tilanteiden ratkeavan sillä, että on saatu säästettyä rahaa tai aloitettu säästämään."

Entä miten on, säästätkö itse?

"Minulla on eläkevakuutus, ja säästän rahastoon lapsille sekä itselleni. Niiden lisäksi pistämme työkaverin kanssa kumpikin 35 euroa joka kuukausi säästötilin kautta rahastoon. Säästöt tyhjennetään aina tietyin väliajoin esimerkiksi risteilyyn tai kylpyläviikonloppuun. Seuraavaksi lähdemme Nizzaan. Saimme kerättyä lennot ja majoituksen kahdessa vuodessa, ja yli jäi vielä matkarahaa. Perheen normaaliin talouteen tämä ei vaikuta, koska säästöt on kerätty pitkän ajan kuluessa."

Katso myös alla oleva videomme aiheeseen liittyen

• vaurastuminen
  • säästäminen