Säästöpankki mukaan liikuttamaan tuhatta pääkaupunkiseudun lasta

Nooa Säästöpankki tukee hyvinvointijärjestö WAU ry:n toimintaa 14 000 eurolla ja mahdollistaa näin viikoittaisen liikuntaharrastuksen tuhannelle pääkaupunkiseudun lapselle. Lahjoitus on osa Säästöpankkien toimintaa ja lähes 200-vuotista perinnettä, jossa osa tuotoista kohdennetaan paikalliseen yhteisöön.

Vain noin puolet suomalaisista lapsista ja nuorista liikkuu terveyden kannalta riittävästi (Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymistutkimus Liitu). Suomessa arvioidaan olevan 200 000 lasta ja nuorta, jotka haluaisivat olla mukana urheiluseuratoiminnassa, mutta jolla ei ole siihen mahdollisuutta. Lukuvuonna 2015–2016 Nooa Säästöpankki tukee hyvinvointijärjestö WAU ry:n toimintaa 14 000 eurolla ja mahdollistaa viikoittaisen liikuntaharrastuksen noin tuhannelle pääkaupunkiseudulla asuvalle lapselle. Vuoden aikana tämä tekee yhteensä 2 100 kerhokertaa eli jopa 31 500 tuntia liikuntaa.

– Olemme innoissamme alkaneesta yhteistyöstä WAU ry:n kanssa! Haluamme olla mukana varmistamassa, että yhä useampi lapsi pääsee liikkumaan, saa kavereita sekä hyvän mielen. Päätöksen taustalla ovat asiakkaidemme toiveet: he halusivat että tuemme nimenomaan lasten ja nuorten hyvinvointia, Nooa Säästöpankin toimitusjohtaja Tommi Rytkönen sanoo.

Lapset ja nuoret valikoituivat Nooa Säästöpankin tukikohteeksi asiakasäänestyksen perusteella. Asiakkailta kysyttiin vuoden alussa, millaisia kohteita he toivoisivat pankin tukevan alueellaan. Vastauksia saatiin yhteensä 351 kappaletta, joista 166 eli lähes puolet kannatti lasten ja nuorten avustamista. Säästöpankkien alkuperäisen toiminta-ajatuksen mukaisesti osa Nooa Säästöpankin liiketoiminnan tuotosta kohdennetaan vuosittain pääkaupunkiseudun hyvinvointiin.

– Paikallisyhteisön tukeminen ei ole meille mikään uusi juttu. Ensimmäinen Säästöpankki perustettiin Suomeen 1822 ja siitä lähtien vastuullisuus on ollut osa toimintaamme. Jo lähes kahdensadan vuoden ajan olemme käyttäneet osan voitostamme paikallisen hyvinvoinnin lisäämiseen, Rytkönen kertoo.

WAU ry:n kautta kaikki lapset liikkumaan
Monien potentiaalisten vaihtoehtojen joukosta tukikohteeksi valikoitui valtakunnallinen hyvinvointijärjestö WAU ry, jonka missiona on lasten ja nuorten terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla. Järjestö liikuttaa lapsia etenkin siellä, missä on kysyntää ja minne muiden toimijoiden resurssit eivät riitä. WAU ry:n pääasiallinen toimintamuoto ovat maksuttomat, koulupäivän yhteyteen sijoittuvat matalan kynnyksen liikuntakerhot. Vuodesta 2009 lähtien liikuntakerhojen puitteissa on järjestetty lähes 30 000 liikuntatuntia mikä tekee yhteensä noin 330 000 osallistujakertaa.

– Toiminnassamme on mukana kaikenlaisista taustoista tulevia lapsia, mutta me WAU:ssa haluamme tavoittaa erityisesti haasteellisissa tilanteissa elävät lapset ja perheet, kuten maahanmuuttajat, terveytensä kannalta liian vähän liikkuvat, ilman sosiaalista harrastusta olevat tai vähävaraisten perheiden lapset. Syksyllä 2015 aktiivisessa toiminnassa tulee olemaan mukana jo noin 7 000 lasta, kertoo WAU ry:n markkinointipäällikkö Katri Einamo.

– WAU ry on meille hyvin mieluinen kumppani, sillä näin voimme tarjota lapsille pääsyn monipuolisten liikuntaharrastusten pariin perheen tulotasosta riippumatta. Liikunnalla on merkittävä vaikutus lasten ja nuorten hyvinvointiin ja terveyteen, ja se vaikuttaa pitkälle aikuisuuteen saakka. WAU ry:n kerhotoiminta koskettaa satoja pääkaupunkiseudun perheitä, ja sen kautta tukemme ohjautuu juuri sinne, missä sitä tarvitaan, Rytkönen summaa.

Katso lahjoitusta koskeva video

• vastuullisuus