Supersuosittu tube-trio Justimus sparraa nuoria fiksuun rahankäyttöön – viikkoraha tai palkka kannattaa ottaa pois sukanvarresta: ”Laittakaa raha töihin!”

Raha visusti patjan alla tai rahaa sukanvarteen --- on olemassa monta sanontaa sille, miten raha pidetään passiivisesti tallessa, kunnes se lopulta on kulutettu pois kokonaan. Parempi olisi puhua siitä, miten vähäisenkin ansion saisi poikimaan niin, että pienikin raha olisi kohta isompi potti. Tähän epäkohtaan on nyt tarttunut supersuosittu Youtube-sketsiryhmä Justimusfilms yhdessä Säästöpankin kanssa.

Järkevä rahankäyttö ja sitä kautta oman taloudellisen tilanteen turvaaminen on pikavippien yleistyttyä kokenut nuorten – ja aikuistenkin kesken - pientä inflaatiota. Säästöpankki ja Justimusfilms tarttuvat nyt yhdessä tähän vinoutumaan, jotta nuoret saisivat mahdollisimman paljon irti esimerkiksi lahjarahasta tai kesätyöansioistaan.

”Kyse ei ole ahneudesta tai kaikesta kivasta kieltäytymisestä vaan päinvastoin: pieni suunnitelmallisuus raha-asioissa on juuri se, joka mahdollistaa suurempien tahtotilojen toteuttamisen, oli kyseessä sitten matka, välivuosi, oma kämppä tai isommat hankinnat”, sanoo markkinointi- ja viestintäjohtaja Laine Spellman Säästöpankkiryhmästä.

Mitä varhaisemmassa vaiheessa nuoret oppivat laittamaan rahan töihin, sitä enemmän heillä on pelivaraa tulevaisuudessa – ja sitä paremmin myös koko yhteiskunnalla tätä kautta menee. Asenteiden muuttaminen lähtee nuorista, mutta nuoria pitää auttaa luotettavan tiedon löytämisessä ja tarjota juuri nuorille parhaiten toimivia ratkaisuja rahan sijoittamiseen.

Justimusfilms innostui aiheesta, koska se koskettaa myös jokaista sketsiryhmän jäsentä henkilökohtaisesti yrittäjän taipaleella.

”Lähdimme mukaan Säästöpankki-yhteistyöhön, koska näemme siinä tärkeän asian lisäksi paljon potentiaalia videoiden näkökulmasta. Fiksun rahankäytön pitäisi olla jokaisella hallussa iästä riippumatta. Tämän pohjalta sketsien ideoimisesta tuli tosi luontevaa”, taustoittaa Sami Harmaala Justimusfilmsistä.

Justimusfilms sai Säästöpankilta vapaat kädet käsitellä rahankäyttöä sketsitrilogian muodossa. Luvassa on kolme hulvatonta videota takuuvarmaan Justimusfilms-tyyliin.

”Meille on tärkeää, että nuoret otetaan paremmin huomioon pankkiasiakkaina ja heitä puhutellaan fiksuina ihmisinä. Tavat säästämiseen opitaan jo nuorena. Justimusfilms on meille tärkeä yhteistyökumppani ja uskomme heidän keksivän raha-asioista täysin uusia näkökulmia”, Spellman kertoo.

Videot julkaistaan Justimusfilmsin YouTube-kanavalla kerran viikossa perjantaisin 27.10. alkaen. Säästöpankin Raha töihin –kampanjaan liittyvä tapahtuma on Helsingissä Kampin kauppakeskuksessa 2.11. klo 17-18, jolloin tapahtumassa esiintyy Justimuksen lisäksi kansainvälistä laulajan uraa tekevä Benjamin.

• säästäminen
  • nuoret