Ohita
Ketkä ovat oikeasti viisi lähintä ystävääsi – Samsung ja Oxfordin professori kertovat

Tiedote -

Espoo 15. joulukuuta 2015 – Useimmat ihmiset pystyvät todennäköisesti listaamaan viisi itselleen läheistä ystävää, ja erilaisten sosiaalisten medioiden kautta tuttavia vasta löytyykin. Mutta kuinka moneen ystävääsi pidät oikeasti säännöllisesti yhteyttä?

Samsungin julkaiseman Dunbar Edge Experiment -testin avulla kuka tahansa voi selvittää, ketkä ovat ne viisi ystävää, joihin he voivat luottaa hyvinä ja pahoina päivinä. Testi perustuu professori Robin Dunbarin kehittämään teoriaan.

– Nykyisin ihmisillä on sosiaalisen median ansiosta satoja kontakteja, mikä on aiheuttanut inflaation ihmissuhteissamme. Testin avulla Samsung haluaa kuoria pois pinnalliset suhteet, ja saada ihmiset ymmärtämään, keihin he voivat oikeasti luottaa. Galaxy S6 edge+ -puhelimen kaarevan reunan ansiosta käyttäjät saavat myös nopeasti yhteyden näihin tärkeimpiin ihmisiin, toteaa Samsungin markkinointipäällikkö Eva Carrero.
Osoitteessa www.dunbarexperiment.com testin tekijälle tarjoillaan hämmentäviä elokuvamaisia tilanteita, joihin liittyen hänen täytyy vastata kysymykseen: kuka olisi tukenasi? Kenen olkapäätä vasten itket, kun sinulla huolia? Entä kuka ystävistäsi olisi valmis valehtelemaan puolestasi? Testin näyttämät tilanteet perustuvat Dunbarin teorian pohjana käytettyihin kysymyksiin.

Dunbarin teoria

Testin taustalla on Oxfordin yliopistossa työskentelevän evoluutiopsykologian professorin Robin Dunbarin teoria. Dunbar on tutkinut sitä, kuinka suuri määrä ystäviä ihmisellä voi kerrallaan olla. Teoria paljastaa, että yksilö ei voi ylläpitää rajatonta määrää vakaita sosiaalisia suhteita. Dunbarin mukaan emme pysty ylläpitämään ystävyyttä yli 150 ihmiseen. Näistä 150:stä 15 on läheisiä ystäviä, ja vain viisi todellisia luottoystäviä.

– Nykypäivän teknologia mahdollistaa meille valtavan määrän kontakteja. Väitän, ettemme mitenkään pysty ylläpitämään suhdetta kaikkien näihin ihmisten kanssa. On todella mielenkiintoista nähdä, miten suuret massat ottavat teoriani vastaan, ja millaisia tuloksia ihmiset digitaalisessa testissä saavat, Dunbar pohtii.

Galaxy S6 edge+
Samsung on luonut Dunbar Edge Experiment -testin, jotta Galaxy S6 edge+ -lippulaivapuhelimen käyttäjillä olisi mahdollisuus hyödyntää puhelimen ominaisuuksia entistä tehokkaammin. Puhelimen kaarevassa näytössä on reuna, johon käyttäjällä on mahdollisuus lisätä viisi tärkeintä kontaktia. Testin ansiosta käyttäjät saavat apua näiden viiden tärkeimmän henkilön valitsemiseen.

Lisätietoja:

Kuluttajakysymykset: Samsungin asiakastuki, 030 6227 515

Lasse Pulkkinen, OS/G Viestintä, lasse.pulkkinen@osg.fi, p. 0400 630 049

Kuvapyynnöt: samsungpr@osg.fi

Lehdistötiedotteet ja kuva-arkisto verkossa: www.samsung.fi ja valitse uutiset.

Haluatko Samsungin lehdistötiedotteita tai kokeilla uusia tuotteita? Ilmoittaudu lähetyslistalle osoitteeseen samsungpr@osg.fi

Kategoriat

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiroi maailmaa ja muovaa tulevaisuutta ideoilla ja teknologioilla, joiden avulla uudelleen määritämme ihmisten käsitykset televisioista, äänentoistolaitteista, älypuhelimista, tableteista, wearables-laitteista, kameroista, kodinkoneista, tulostimista, ammattinäytöistä, SSD-levyistä, muistikorteista, lääketieteellisistä laitteista, puolijohteista ja LED-tuotteista. Älykoti- ja Digital Health -ratkaisumme ovat osoitus siitä, että olemme myös johtava toimija esineiden internet -tuotealueella. Palveluksessamme on 319 000 työntekijää 84 maassa ja vuotuinen myyntimme on 172 miljardia euroa. Lisätietoja Samsungista osoitteessa: www.samsung.com/fi ja virallisessa blogissamme:http://news.samsung.com/global/

Samsung Suomi