Blogikirjoitus -

​CDO eli Chief Digital Officer ei ole startup-futuristi | SAP Innovation Forum 2017

Suomen yritysmaailmasta löytyy yhä useampi CDO eli Chief Digital Officer. CDO:n asemasta ja mandaatista spekuloidaan verkostoissa ja työpaikoilla. Onko CDO digitalisaatiohypettäjä ilman substanssia? Hiukan trendikkäämpi versio CIOsta?

Tuoreessa CDO-barometri 2017 -raportissa selvitimme, miten uusi rooli positioituu yrityksissä: CDO on muutosjohtaja ja uuden ajan strategi.

Raportistamme ponnahti otsikoihin asti, että jopa scifi voi toimia inspiraation lähteenä. Mutta: vain harva CDO on teknologian aallonharjalla liikkuva startup-futuristi.

PÖHINÄ

Viime vuosina digitalisaatiosta on hypetetty seminaareissa ja somessa. Retoriikka toistaa itseään, kirjoittajat ja puhujat siteeraavat toisiaan enemmän tai vähemmän tietoisesti. Samat malliesimerkit digitalisaatiosta ponnahtavat esille. Spotify, Uber, AirBnB. Jakamistalous, anything-as-a-service. Palveluiden tuotteistaminen on ysäriä, nyt palvelullistetaan tuotteita ja mennään siitäkin pidemmälle: tavaran omistamisesta tai myymisestä siirrytään tilaus– tai kulutuspohjaisiin liiketoimintamalleihin ja alustatalouteen.

Digipöhinässä vilisee teknologioita, kuten lisätty todellisuus(augmented reality), lohkoketjut(block chain), sekä jo hiukan arkisemmat IoT ja 3D-tulostus. Arvellaan, että nämä ja muut nousussa olevat teknologiat tulevat edistämään vanhanaikaisten, muuntokyvyttömien bisnesten kuolemaa. Mm startup-maailmaa ja hackathoneja pidetään digitalisaation tärkeinä alkulähteinä.

REALITEETTI

Mutta kas kummaa: CDO Barometri 2017 -tulosten valossa vain harva Chief Digital Officer on kiinnostunut 3D-tulostuksesta. Lohkoketjut saavat piirun verran enemmän huomiota, mutta jäävät silti marginaaliin. Jakamistalous ja tilauspohjaiset mallit ovat CDO:n agendalla melkein olemattomalla painoarvolla. Hackathonit ja startupit konseptien lähteenä eivät saa juurikaan rakkautta CDO:ilta. Maailman valloittaminen tai uusien asiakassegmenttien tavoittaminen näyttää sekin olevan hämmästyttävän harvan agendalla.

NO, MITÄ IHMETTÄ?

Eikös CDO:ita lainkaan kiinnosta digitalisaation kuumimmat hashtagit? Jos ei, kuka on väärässä? Ne, jotka paasaavat näistä edellä mainituista digi-ilmiöistä? Vaiko CDO:t, joiden tehtävänä on muuntaa olemassa olevia yrityksiä uuteen maailmaan?

Oma tulkintani on, että CDO:t elävät täysin eri kontekstissa, kuin uljaan startup-maailman futuristit. CDO:n positio on yleensä perustettu ns. perinteiseen firmaan, joka haluaa oppia ymmärtämään, miten voisi muuntua. Tämä muutosjohtajan työ on kovin kaukana siitä, että käynnistetään uusi liiketoiminta ketterästi tyhjältä pöydältä, riskirahalla ja tähtäin tähdissä.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että suuria liiketoiminta-innovaatiota saa edelleen odottaa nimenomaan startup-genrestä eikä Chief Digital Officerin palkanneista yrityksistä. Mielelläni olisin tässä väärässä!

Tämä sama kirjoitus on julkaistu myös Bilotin omilla sivuilla osoitteessa Bilot.fi

Mathias Hjelt, Director, Portfolio and Offering.

Mathiaksella on 20 vuoden kokemus konsultoinnista ja ohjelmistokehityksestä. Hän tuli Bilotin palvelukseen vuonna 2008 ja vastaa palvelu- ja tuotetarjooman kehittämisestä. Syttyy teknologiasta  mutta vielä enemmän asiakaskokemuksen rakentamisesta ja arvon tuottamisesta. Katso myös Mathiaksen ja Karri Linnoisen videoterveiset.

Bilot on toinen SAP Innovation Forum -tapahtuman pääkumppaneista. #SAPFORUM

Bilot on vuonna 2005 perustettu ohjelmistotalo ja kasvuyritys. Bilot tekee asiakkailleen raskaan sarjan kokonaisratkaisuja. He syttyvät, kun pääsevät vetämään täyden setin älykkäistä käyttöliittymistä asiakasymmärryksen kautta integroituihin ERP-prosesseihin asti.

Bilot rakentaa huomisen liiketoimintaympäristöjä jo tänään. Heidät tunnetaan kyvystä tunnistaa merkittävimmät innovaatiot ja valmiuksista toteuttaa ne äärimmäisen laadukkaasti.

Bilot on henkilöstön omistuksessa ja sen toimipisteet sijaitsevat Helsingin Ruoholahdessa sekä Puolan Poznanissa. Yrityksen liikevaihto oli 15 MEUR vuonna 2016 ja sen palveluksessa on 120 alan lahjakkuutta, luovimpia ajattelijoita ja terävimpiä näkijöitä. Tutustu Bilotiin tapahtumasivuillamme.

• Tietokone, Televiestintä, IT

Taina Kaitala

Lehdistön yhteyshenkilö SAP Finlandin lehdistökontaktit, Viestintätoimisto Manifesto +358 50 372 3406

Lehdistön yhteyshenkilö Director Integrated Communications SAP Pohjoismaat +46 733 587798